Inlägg 3 av
4
2009-04-12, kl 06:28
PerÖberg
Inlägg: 1918
Fredrik
Mina kommentarer:
1. Först av allt: Målgrupp? Har du bestämt dig för en profil på kunden. När jag ser dina produkter så är det inte ett allmänt ungdomligt stuk. Lite mer medelålders. Namnet på hemsidan plus produkter får mig att säga att den är för personer 35-50 med "tilltelse" för 25-35 och 50-55 dessutom. Vidare typ egen företagare med slips o kostym eller tjänsteman i privat företag eller högre tjänsteman i kommun ller stat. Är det den gruppen du vill ha som målgrupp. Och hur många sdana finns i Sverige, dvs hur stor är din målgrupp egentligen.
2. Hur marknadsför du dig? Hur hittar kunderna dig. Som jag ser det är målgruppen EN av dina TVÅ kundgrupper. Hur hittar din målgrupp dig? Kundgrupp 2 är de som skulle kunna vilja köpa en present till Målgruppen. T.ex. flickvän/fru, barn, Hur når du grupp 2.
3. Kundgrupp 2: Kan de köpa och få skickat ett presentpacket till en utvald mottagare med ett grattiskort eller ...? Nej. Borde det inte finnas.
4. Produkterna är över lag stilrena men inte unika. Inte speciella. Du skall inte ta bort dessa, men komplettera med lite annorlunda o intresanta produkter.
5. När man tittar på lager finns det 1 och 2 överallt. Signalerar att detta är ett LITET företag med LÅG omsättning. Antingen borde det vara större lagersiffror eller inga lagersiffror alls. OK att en eller 2 produkter finns i lager men inte att alla produkter är enstaka.
6. Produktsortiment som slipsnålar o plånböcker vill man ofta se i verkligheten. Bilder på öppna plånböcker där amn inte ser dem som stängda imponerar inte. Man vet inte vilken känsla de ger. Måste finnas bilder både öppen och stängd. Saknar bilder på män (foromodell) som har dina saker på sig - med små prislappar eller ... som gör att man kan identifiera sig med något man vill vara. Kanske en bild med en BMW i bakgrunden och en snugg kvinna vid sidan. y
7. Skulle kanske istället för att dela upp produkterna i slipsnålar osv. överväga en annan indelning som t.ex. att skapa "kollektioner" och dela upp på den grunden. "Kollektion Företagaren", Kollektion "Nordic Star" (om namnet inte är skyddat) osv.
Du måste ställa frågan om HUR kunderna hittar din hemsida. (hur många besökare per månad har du)
Du måste ställa frågan hur du imponerar på dina kunder. Om du vore kund till dig själv: Varför skall du handla på just denna sida? Vilken är din USP, Unique Selling Point? På vilket vis har du något unikt (billigast, bäst, annorlunda ...) som gör att man skall handla hos dig? Och du måste BERÄTTA varför. Är du billigast skall det framgå. Har du produkter ingen annan säljer i Sverige måste det stå detta.
Så svaret på din fråga: Marknadsföring och en startegi som passar ihop med marknadsföringen.
Lycka till
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat