Inlägg 1 av 10
2006-09-13, kl 01:11
Preliminärskatt för hög!
Hallå,
Jag har sedan mars drivit eget företag inom webbindustrin.
I 3 månader drev jag företaget på heltid och det gick helt okej, jag fick in pengar och resultatet steg i jämn och fin kurva uppåt.
Nu har jag dock fått fast jobb hos ett företag som jag trivs mycket bra med. Detta är alltså en vanlig anställning där jag använder min A-skatt.
Nu till min fråga. Jag har en preliminärskatt på 6,000kr/mån, vilket jag inte kommer ha råd att betala i fortsättningen eftersom jag inte driver företaget på heltid längre. Jag utför något litet jobb ibland där jag använder min F-skattsedel, men inte mer än så...
Jag vill helst slippa betala preliminärskatten överhuvudtaget och enbart skatta på de pengar jag verkligen tjänat in. Är detta möjligt? Isånafall HUR?
Om det är så att jag måste betala preliminärskatt varje månad, hur ska jag då göra? Jag kommer inte ha råd att betala 6,000kr varje månad i ren skatt... Känns som att jag kastar pengar i sjön bara!
Eftersom jag inte tjänar något på företaget just nu så känns helt ärligt även bara 1,000kr i prel.skatt som bortkastade pengar...
Detta gäller en enskild firma!
Vad göra? Tacksam för snabba och informativa svar!
PS!
Bör tilläggas att jag är VÄLDIGT färsk inom detta och har inte alls stor koll på denna röra med alla siffror till höger och vänster!
Svara Svara med citat