Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Fakturanummerserie?

Inlägg 1 av 7

2008-03-05, kl 21:48

username

Niclas
Nordin

Fakturanummerserie?

Hej mitt första inlägg och det lär säkert blir fler.

Vanligtvis finns det en rekomendation om att man ska använda löpnummer för fakturor men finns det något som hindrar mig från att ha egna nummer så länge de är unika, t.ex. datum + löpnummer?
Har något svagt minne om att det kan bli grinigt om man har hål i fakturanummerserier..

tack på förhand
Niclas

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2008-03-05, kl 22:28

username

Tommy
Christiansen

Nu kör jag faktura 001, 002 , 003 och så vidare.. på förra företag där vi hade en hel del fler kunder och mer fakturor körde jag ett lååångt fakutura nummer, som var uppbyggt som datum-kundnumer-kundensfakturanr-fakturanummer

alltså 08010101450390613

Vilket innebar att den 1:a jan 2008 skickades fakturan till kund 0145 det var den (0)39:e fakturan som skickades till den kunden och det var fakturan med löpnummer (0)613

så länge vi kunde visa på löpnummret så var det ingen fara enligt vår revisor... däremot blev det ett djävla liv när vi råkade missa ett nummer...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2008-03-06, kl 15:39

Ulf Erik

Ulf Erik

Lagen har följande formulering:

Bokföringslagen 1999:1078 5 kap, säger "...att det i verifikationerna ska ingå ett verifikationsnummer eller annat identifieringstecken samt sådana övriga uppgifter som är nödvändiga för att sambandet mellan verifikationen och den bokförda affärshändelsen utan svårighet ska kunna fastställas"

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 7

2008-03-06, kl 19:10

username

Niclas
Nordin

Hmm.. blir inte riktigt klok på det här..
Jag tolkar lagparagrafen som sådan att så länge jag på ett enkelt sätt kan koppla ihop affärshändelser och verifikationer så borde det inte spela någon roll om min fakturanummerserie är 1, 5, 92, 12 ens?

Jag har jobbat med utdatahantering tidigare och däribland utskrifter av fakturor och där kommer jag ihåg att det var viktigt att det inte fanns några "hål" i nummerserien men det kanske var ett krav från revisionsbyrån snarare än lagen?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2008-03-07, kl 10:02

Ulf Erik

Ulf Erik

Så här skriver Bokföringsnämnden BFNAR 200:6

"Vad som sägs i föregående avsnitt hindrar inte att en bokföringsskyldig utöver verifikationsnummerserien/serierna även tillför annat nummer i serie som är gemensam med annan bokföringsskyldig (punkten 21). Inom en koncern med gemensam faktureringsfunktion kan man t.ex. ha en löpande nummerserie gemensamt för samtliga kundfakturor samtidigt som de enskilda företagen i koncernen har egna verifikationsnummerserier."

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2008-03-07, kl 10:10

Ulf Erik

Ulf Erik

och Momslagen 1994:200:
Fakturans innehåll

8 § Fakturor som utfärdas i enlighet med 1 eller 7 § ska, om inte annat följer av 9 §, innehålla följande uppgifter:
1. datum för utfärdandet,
2. ett löpnummer baserat på en eller flera serier, som ensamt identifierar fakturan,
3. säljarens registreringsnummer till mervärdesskatt under vilket varorna eller tjänsterna har omsatts, etc.............

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 7 av 7

2008-03-11, kl 14:17

username

Niclas
Nordin

Jag gör nog så att jag har startar med datum alternativt årtal coh lägger sedan på en löpnummerserie.
Tack för svaren.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat