Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Moms & utlandet?

Inlägg 1 av 3

2006-12-04, kl 22:40

razormedia

razormedia

Inlägg: 4

Moms & utlandet?

Jag har betalat för en tjänst från ett företag i Sverige som jag i sin tur ska fakturera en kund i Spanien.

Hur går det då till med momsen - jag har ju betalat moms till den svenska leverantören, men jag kan inte ta ut moms från den spanska kunden..

Någon som har bättre koll än jag?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2006-12-07, kl 08:48

grigo

grigo

Inlägg: 8

Om du har betalat moms till den svenska leverantören för tjänsten så kommer du givetvis att dra av hela den ingående momsen och fakturera beloppet utan moms. Däremot ska du inte lägga på någon moms när du vidarefakturerar din spanske kund. Han är enligt EU:s momsdirektiv tvungen att förvärvsbeskatta när han erhåller fakturan av dig genom att lägga på spansk moms.

Om du exemepelvis betalat en faktura inkls. moms på 100 kr så ska du dra av 20 kr i ingående moms och vidarefakturera 80 kronor.

Givet att alla villkor är uppfyllda på din kundfaktura så måste du även hänvisa till det direktiv som frigör dig att lägga på moms på fakturan. Följande direktiv gäller vid tjänster:
"Reverse charge, Article 9.2 6th VAT-directive"

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2006-12-08, kl 09:59

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

När det gäller fakturan till den Spanske kunden så finns det 2 alernativ.

Om kunden i Spanien är ett företag och han har gett dig sitt VAT nummer så skall du fakturera utan moms. 
Dock måste du sedan fylla i en blankett till Skattemyndigheten där momsnummer och summman finns med.  Du bör också kolla på skatteverkets hemsida att detta VAT nummer är riktigt annars får du problem.

Om han däremot inte kan uppvisa ett VAT nummer. Ex en privatperson så skall du debitera Svensk moms som om kunden bor i Sverige. 

hf

Inläggets betyg
Svara Svara med citat