Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Enskild firma.

Inlägg 1 av 6

2004-10-10, kl 10:04

username

Mikael
Holgersson

Inlägg: 10

Enskild firma.

Har för mig att jag läste att make och maka kan starta en enskild firma tillsammans. Är det någon som vet om det stämmer?

Micke...

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2004-10-10, kl 23:56

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

En enskild firma ägs alltid bara av en person, eftersom firman och personen egentligen är samma sak. Däremot kan man dela resultatet från firman mellan två makar som då båda deklarerar inkomst av näring.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2004-10-11, kl 23:55

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Det är särskillt viktigt att den av makarna som ej är registrerad för firman kan dokumentera att den personen arbetat lika mycket. Återigen, skattemyndigheterna är griniga och går företaget riktigt bra är det viktigt ur brytningssynpunkt. annars finns risk för högre skatt än nödvändigt.
Lars
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2005-01-11, kl 07:19

username

jakob
svensson

Inlägg: 8

Annars kan ni välja handelsbolag om ni är två, då reglerna är likaratade som för e.f.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2005-02-24, kl 04:14

username

Göran
Axelsson

Inlägg: 51

Maka eller maka kan inte få lön av enskild firma. Vill du avlöna din hälft tar du bara ut pengarna som eget uttag och ger till äkta hälfen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2005-03-23, kl 10:16

username

Ulrica
Björnberg

Inlägg: 21

Citat:

Ursprungligen postat av:

Maka eller maka kan inte få lön av enskild firma. Vill du avlöna din hälft tar du bara ut pengarna som eget uttag och ger till äkta hälfen.



Där har du fel.
Du kan visst ha anställda i en enskild firma. Du registrerar dig som arbetsgivare hos skatteverket så kan du ge din maka/make så mycket lön du vill.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat