Inlägg 1 av 6
2008-10-26, kl 17:22
Skatteplanering
Hej,
jag funderar på att starta eget som it-konsult och har lite frågor angående skatteplanering.
Den bolagsform jag funderar på är EF, enskilld firma, och det är detta som mina resonemang nedan utgår ifrån.
Antagande nedan:
- Jag kommer inte ha någon anställd i firman.
- Jag momsredovisar en gång per år, dvs årsmoms
Vad jag förstår så beskattas man bara på vinsten i EF där vinsten =intäkter - kostnader. Vinsten kan/måste man uppskatta varje år i en s.k skatt- och avgiftsanmälan. Vid nystart måste man skicka in en skatt- och avgiftsanmälan medans efter första året, om igen ny anmälan skickas in, baserar skatteverket vinsten på föregående år och lägger till 10%.
Mina frågor:
1. Om jag gör en skatt- och avgiftsanmälan VARJE år och sätter vinsten till minimal (tex 100.000) fast jag "vet" att jag kommer att ha flera hundra tusen i vinst, kan skatteverket säga något om det? Vad krävs för att få igenom det endå. Kan ju säga att man funderar på att skaffa barn eller jobba lite mindre etc.
2. Min tanker är då att om jag momsredovisa en gång per år och samtidigt minimera F-skatten (egenavgift och skatt) som jag måste betala in per månad så kan jag använda dessa pengar till att sätta in på en bra och räntegivande konto i bank, tex ett konto som get 5% ränta. Naturligtvis ligger dessa pengar öronmärkta till nästa års deklaration då jag måste betala in resterande F-skatt men det jag känar är ju räntan på pengarna. På pengarna jag käna in på ränta betalar jag sedan 30% kapitalskatt på eller hur ?
Väldigt grov uppskattningsvis: (Om jag har 500.000 i moms och F-skatt pengar som jag kommer att få rest skatt på om ett år)
500.000 * 0,05 = 25.000 --> 30% skatt --> 17500 kr
3. Känner ni till något annat eller bättre sätt att göra detta på.
Vet om periodisering och expansionsfonder men undrar om det finns något annat sätt inom lagens ramar såklart.
Svara Svara med citat