Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Finansiering & Riskkapital

Fastighetsförädling.

Inlägg 1 av 1

2007-06-13, kl 23:19

username

Mattias
Thuresson

Fastighetsförädling.

Hej Fredrik!
Vänder mig till dig efter att ha sett bevis på dina breda kunskaper och kvalifikationer i flera foruminlägg. Hoppas du kan hjälpa mig en aning då vi båda saknar erfarenhet när det gäller företagande och allt vad det innebär.

Jag och en kompis har nämligen planer på att starta upp ett eget företag i Östersund till hösten med blickarna vända mot fastighetsmarknaden.
Till en början är tanken att vi ska köpa upp lägenheter med så bra läge som möjligt och som dessutom har en del renoveringsbehov. Sedan fräschas dessa upp, inreds prydligt till visning och säljs, förhoppningsvis, med förtjänst.
Vi är båda 21 år och har ingen eftergymnasial utbildning, min kompis jobbar dock som byggare i Åre och kan allt som behövs för att renovera en lägenhet, även jag har vissa kunskaper. Min huvudroll kommer senare när företaget förhoppningsvist växt, då mina social färdigheter såväl som säljkunnande med lite tur kan komma väl till pass. =)
Planerna är sedan att utvidga, börja anställa folk och ha flera projekt igång samtidigt. Förhoppningen finns givetvis också om att efter några år utvidga till fler städer, satsa på hus och hela fastigheter, och drömmen om internationell etablering finns givetvis även den.
Frågorna är således:
Vilken företagsform bör man välja och vad är egentligen skillnaderna mellan handelsbolag, aktiebolag o.s.v.?
Skatter och bestämmelser om vi går med vinst alternativt gör en förlust?
Något specifikt som ökar en lägenhet i värde rejält utan att kosta alltför mycket?
Några grundläggande tips eller allmänna råd gällande att starta eget?
Mvh -  Isak Danielsson och Mattias Thuresson

Svara Svara med citat