Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Problem vid övergång till egenföretagare

Inlägg 1 av 4

2007-09-14, kl 14:02

username

Mathias

Problem vid övergång till egenföretagare

Hej.
Jag har en fråga angående ett problem som
uppståt. Jag och det företag som jag tidigare var anställd på är
överens om att jag blir egenföretagare och där efter inhyrd på samma
tjänst som jag har idag. Detta har dock visat sig inte vara så enkelt
som det först såg ut pga skatteverket om jag förståt rätt. Hur ska jag
lösa detta? Har spånat lite på om företaget som ska hyra in mig kan
göra det genom något av dess dotterbolagen och då komma runt problemet
eller finns det något lämpligare sätt att gå tillväga? Är det någon som har några liknande erfarenheter/förslag?

mvh Mathias

PPTech

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2007-09-14, kl 15:16

mlundgren

mlundgren

Hej Mathias.
Jag vet egentligen inte svaret, men jag vill bara brainstorma lite...Andra får gärna säga om mina förslag är fel.
Om du startar ett AB, så har knappast SKV med att göra vilken person som ditt AB skickar till din gamla arbetsgivare. Vet inte om detta även gäller HB, som ju också är en juridisk person. Annars är nog omvägen via dotterbolag ingen dum idé.
Lycka till!
Mikael
www.l-c.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2007-09-14, kl 15:24

username

Mathias

Tack tack, vårt nystartade företag är ett handelsbolag och jag har själv inga erfarenheter om detta sen tidigare. Vet bara från mitt gamla företag att de har problem med att kunna hyra in mig på samma tjänst som jag tidigare varit anställd på. Förstår själv inte varför men då tror iallafall du att det skulle kunna gå o ta det genom ett dotterbolag, mitt gamla jobb är AB.

PPTech

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2007-09-14, kl 15:45

username

Kent

Man har infört den här regeln att man inte bara kan ha en uppdragsgivare för att man inte ska hyra in en och samma person i stället för att anställa vederbörande. Det är ett sätt att kringgå lagen om anställningstrygghet om man gör på det sättet som du vill göra. Att det sen är du själv som vill göra på det sättet bryr sej lagen inte om. Har själv varit i en liknande situation som du, dock inte med min gamla arbetsgivare. Men med den nya regeringen är det tänkt att det ska vara lättare för en sån som dej att kunna göra på det viset som du vill. Om du får svårt att regga företaget p.g.a. detta så hänvisa till det förslaget. vet ej om det har gått igenom än. Men om du ser till så att du har ytterligare uppdragsgivare än din gamla arbetsgivare ska det inte vara några problem att görea som du vill.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat