Inlägg 1 av 8
2006-09-21, kl 14:23
fakturor?
Kan man ha 2 olika fakturor i enskild firma med olika löpnummer?
Svara Svara med citat
Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.
Bli medlemKan man ha 2 olika fakturor i enskild firma med olika löpnummer?
Svara Svara med citat
Vad skulle det vara för vits med det? Menar du att samma faktura skall vara verifikation till två olika bokföringsposter?
Marie:
Kan man ha 2 olika fakturor i enskild firma med olika löpnummer?jag har två olika inriktningar i mitt företag
Du bestämmer själv över vilka löpnummer du använder. Se bara till att de är överskådliga och tydliga för dig själv.
Jag kör med År + löpnr
ex: 20060001, 20060002, 20060003...
Det är också ett sätt att gerillakommunicera med kunden och kunna visa att "så här många fakturor skickar jag". Utan att slänga i ansiktet.
Visst kan du ha olika fakturor, oavsett om du nu menar olika design på fakturorna eller olika nummerserier.
Att inte alla fakturor ser ut på samma sätt har ingen som helts betydelse, så länge de bara innehåller se uppgifter som ska finnas med.
Vill du ha olika nummerserier för de olika inriktningarna kan du det också. Enklast är kanske då att du kör en vanlig obruten nummerserier men har med en extra siffra utöver själva löpnumret som anger vilken verksamhet fakturan avser. Ex fakt nr 200601-1, 200602-1, 200603-2, 200604-01 där 1:an och 2:an sist anger vilken verksamhet du fakturerar för.
Karin Jönsson:
Visst kan du ha olika fakturor, oavsett om du nu menar olika design på fakturorna eller olika nummerserier.
Att inte alla fakturor ser ut på samma sätt har ingen som helts betydelse, så länge de bara innehåller se uppgifter som ska finnas med.
Vill du ha olika nummerserier för de olika inriktningarna kan du det också. Enklast är kanske då att du kör en vanlig obruten nummerserier men har med en extra siffra utöver själva löpnumret som anger vilken verksamhet fakturan avser. Ex fakt nr 200601-1, 200602-1, 200603-2, 200604-01 där 1:an och 2:an sist anger vilken verksamhet du fakturerar för.Vill tacka dig så mycket Karin Jönsson för hjälpen. Det var någon som sa till mig att man inte fick ha olika nummerserier när man kör enskild firma men det är ju två olika inriktningar och lättare för mig att kunna hålla isär detta i verksamhetet. Jättetack igen.
Tobias Mattsson: Du bestämmer själv över vilka löpnummer du använder. Se bara till att de är överskådliga och tydliga för dig själv.
Jag kör med År + löpnr
ex: 20060001, 20060002, 20060003...
Det är också ett sätt att gerillakommunicera med kunden och kunna visa att "så här många fakturor skickar jag". Utan att slänga i ansiktet.
Tack Tobias för hjälpen!