Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

pris på reklampelare.

Inlägg 1 av 9

2006-09-16, kl 20:07

username

Marcus
Åberg

Inlägg: 4

pris på reklampelare.

Jag har en reklampelare som kommer nå ut till ca300tusen människor i månaden (300tusen kontakter). Reklampelaren ligger vid en väl trafikerad väg samt trotoar. Någon som har en anning om vad man kan ta för hyrespris?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 9

2006-09-16, kl 20:57

antonio

antonio

Inlägg: 240

300 tusen olika individer eller är det samma 1000 människor som ser den 30 gånger i 30 dagar? :P


Lägg upp den på auktion så får du se hur högt marknaden är beredd att gå.
Ganska svårt att veta priset på en vara/tjänst bara på måfå ;) det är ju köparen som bestämmer detta.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 9

2006-09-16, kl 22:05

username

Carina
L

Inlägg: 51

Jag bjuder 100 kronor! ;)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 9

2006-09-17, kl 07:59

username

Marcus
Åberg

Inlägg: 4

Vad menar du med auktion? Som jag skrev så kommer pelaren att att vara stationär vid en hårt trafikerad väg samt trotoar ca 300 tusen människor paserar i månad. Kommer självklart göra en egen prissättning gämförbar med andra liknande objekt. Men är ändå tacksam för SERIÖSA svar, tyvärr verkar det vara ont om sånt på detta forum.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 9

2006-09-17, kl 10:09

username

Carina
L

Inlägg: 51

Hej igen, ursäkta svaret innan, men kan du inte kolla med JCDecaux vad dom tar, för om jag inte minns fel så har dom massor reklampelare ute.

Mvh
Carina

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 9

2006-09-17, kl 10:27

username

Stefan
Svensson

Inlägg: 135

Problemet är att du "bara" har 1 stycken reklampelare.
Alla stora företag som utnyttja detta sättet att göra reklam på
är knappast intresserad av en reklampelare alena.
Lokala företag däremot kan vara intresserade, men det är dyrt att trycka upp stora bilder som täcker ytan så min personliga åsikt är att det kan bli svårt att hitta en köpare och ännu svårare att få någon som vill betala för det.
Hälsningar

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 9

2006-09-17, kl 12:44

antonio

antonio

Inlägg: 240

"auktion (lat. au´ctio 'ökning',
'stegring [av anbud]', av au´geo 'öka',
'höja'), ett sätt att bjuda ut varor till
försäljning. Auktionen leds av en
auktionsförrättare. Den som lämnar det
högsta budet, inropet, får rätt och skyldighet att
köpa varan/tjänsten."

Eftersom vi talar om enbart en tjänst som säljs till en köpare är detta egentligen det bästa sättet för att få det högsta priset som marknaden kan tänkas erbjuda vid en given tidpunkt.

Prisättningen är beroende av så många variabler varför du inte kan få "SERIÖSA" svar.
Av den anledningen rekommenderar jag att du på något sätt gör potentiella kunder medvetna om att du tänker bjuda ut tjänsten och på så sätt känner av din marknad för att få bästa pris.
Sätter du ett pris högre än den som en auktion skulle ge, kommer du förmodligen inte få sålt tjänsten överhuvudtaget vilket ju vore slöseri med resurser.
Ett lägre pris en ovanstående och du går miste om potentiella vinster.

Det vore lite oproffesionellt av någon att försöka ge dig ett fast nummer i SEK utan att ha betydligt mer information än den vi har fått.

Lycka till min vän hoppas du hittar det optimala priset, ursäkta att du anser mina svar som oseriösa.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 9

2006-09-17, kl 13:04

antonio

antonio

Inlägg: 240



Stefan Svensson:


Problemet är att du "bara" har 1 stycken reklampelare.
Alla stora företag som utnyttja detta sättet att göra reklam på
är knappast intresserad av en reklampelare alena.
Lokala företag däremot kan vara intresserade, men det är dyrt att trycka upp stora bilder som täcker ytan så min personliga åsikt är att det kan bli svårt att hitta en köpare och ännu svårare att få någon som vill betala för det.
Hälsningar





Om det är svårt att sälja tjänsten direkt till den som vill bli marknadsförd kanske man ska anse sin kund vara mellanhänderna istället... t.ex. marknadsförarna som faktiskt trycker och sätter upp skyltarna till storbolagen osv. Då de redan äger ett stort antala sådana (eller köper in) så vore de nog intresserade av att kunna erbjuda ytterligare en.
Bra resonemang du för Stefan.

Isf. borde man kunna beräkna fram ett genomsnittligt pris för att sälja tjänsten genom att subtrahera administrationskostnader/kostnader och vinstpålägg från det priset mellanhanden faktiskt säljer för.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 9

2006-09-17, kl 13:41

username

Stefan
Svensson

Inlägg: 135

Antonio Andersen Toledo:
Stefan Svensson: Problemet är att du "bara" har 1 stycken reklampelare.
Alla stora företag som utnyttja detta sättet att göra reklam på
är knappast intresserad av en reklampelare alena.
Lokala företag däremot kan vara intresserade, men det är dyrt att trycka upp stora bilder som täcker ytan så min personliga åsikt är att det kan bli svårt att hitta en köpare och ännu svårare att få någon som vill betala för det.
Hälsningar Om det är svårt att sälja tjänsten direkt till den som vill bli marknadsförd kanske man ska anse sin kund vara mellanhänderna istället... t.ex. marknadsförarna som faktiskt trycker och sätter upp skyltarna till storbolagen osv. Då de redan äger ett stort antala sådana (eller köper in) så vore de nog intresserade av att kunna erbjuda ytterligare en.
Bra resonemang du för Stefan.

Isf. borde man kunna beräkna fram ett genomsnittligt pris för att sälja tjänsten genom att subtrahera administrationskostnader/kostnader och vinstpålägg från det priset mellanhanden faktiskt säljer för.Jag tror också att det kan vara en god idé att sälja eller hyra ut reklamplatsen till de som redan idag bedriver en sådan verksamhet. Att själv försöka sälja annonsering på en enskild reklampelare kan nog bli mycket svårt.
En lokal fotbollsklubb skulle kunna vara intresserad av en sådan reklamplats för att göra reklam för kommande matcher och deras sponsorer skulle kanske vilja synas där också.
Hälsningar

Inläggets betyg
Svara Svara med citat