Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Övergång hobbyverks till enskild firma

Inlägg 1 av 5

2007-09-12, kl 13:13

username

Medlem

Övergång hobbyverks till enskild firma

Jag håller på att starta en enskild firma och har i dagsläget hobbyverksamhet som jag deklarerar. Hur gör jag med inköpta inventarier och varulager som jag vill få över till företaget?

Jag har köpt som privatperson och deklarerat alla mina inköp och försäljningar som hobbyverksamhet.

Skall jag "sälja" till företaget så att jag slutdeklarerar hobby med vinst på försäljningen och att jag bokför på företaget för vanligt varulagerinköp konto med motkonto egen insättning?

Eller ska jag inte göra ngt extra i hobbyverks medan jag i företaget bokför en lagerförändring?

Eller något annat? Kostnaden för varorna är som sagt redan deklarerad i hobbyverksamheten.

Stämmer det också att jag ej får dra av mina år med förluster från hobby i min enskilda firma? När jag frågade skatteverket svarade de att det räknades som två olika näringsverksamheter och att man inte fick detta.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2007-09-12, kl 17:15

larsarenander

larsarenander

Du ska även ta med dina övriga kostnader i hobbyverksamheten innand du startar företaget blir det därefter någon vinst ska det redovisas. Något som kan vara bra att veta innan start är att rådgivning är helt avdragsgillt och även moms. Mina tjänster inom detta gebit är mycket gynnsamt om jag åtar mig uppdraget, vill du diskutera mera finns jag på [email protected]    Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2007-09-12, kl 17:25

username

Medlem

Någon annan som kan svara vilket alternativ i min fråga som gäller? Önskar gärna ett mer konkret svar än bara önskemål om uppdrag.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 5

2007-09-12, kl 18:29

metavision

metavision

Hej Jenny

Jag föreslår att du ringer eller skriver till skatteverket så får du veta hur du skall göra. Privata inköp som syftar till att vara i en enskild firma bokförs utifrån verifikationen (om de är köpta samma år som firman registreras eller året innan). Är det privata inköp som nyttjats privat och som sen skall in i enskild firma måste dessa värderas och då är det värderingsintyget som är verifikationen som bokförs, men hur det fungerar när inventarierna är inköpta för en hobbyverksamhet vågar jag inte uttala mig om. Som sagt, kontakta skatteverket så får du besked. Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2007-09-12, kl 19:00

username

Medlem

Tack för svar!

Problemet är att jag har tidigare mailat skatteverket två gånger i detta ärende men de hänvisade bara till en broschyr för enskild firma med ett kapitel om lagervärdering. Så antingen vill de inte svara mer konkret eller så är inte alla kunniga där om hobbyverksamhet.

Det är privata inköp till hobbyverksamhet som sedan skall in i företag vid övergång. Värdering vet jag att jag skall göra och hur men vad jag sedan skall göra med värderingen är jag inte säker på. Om värderingen skall till konto för blir ett inköp av varor plus motkonto egen insättning eller bara en förändring på kontot för lager. Samma konto man redigerar vid inventering vid årsslutet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat