Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Nytt/Litet företag, kan jag dra av Moms

Inlägg 1 av 8

2007-01-15, kl 22:25

username

Slaphead

Inlägg: 4

Nytt/Litet företag, kan jag dra av Moms

Hej, jag kom igång nu i december, har f-skatte sedel men har endast (som jag hade räknat med) tagit in 4000kr på företagssidan.

Nu vill jag köpa en extern hårddisk och en DVD brännare till min dator. Egentligen vill jag ha dem av privata skäl men de kommer förstås att vara av nytta till företaget, dvs jag behöver lagringsplats samt en dvd brännare.
Kan jag dra momsen av dem trots att mina F- intäkter är och kommer att förbli liten?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2007-01-18, kl 11:16

username

Johan

Inlägg: 121

bara den del av brännaren/hårddisken du har tänkt att använda i verksamheten är avdragsgill och endast om du behöver produkterna för att kunna förvärva intäkter.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2007-01-18, kl 11:22

username

Martin
Shore

Inlägg: 7

ok, om jag tänker använda hälften dvs 60gb av en 120gb hd för att förvara jobb grejer på kan jag endast dra av hälften av moms? 
Den kostar 1000:- 1250:- med moms, jag kan dra av 125kr

samma om 2 av 4 dvd jag bränner är jobb relaterat?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2007-01-18, kl 14:05

username

Irmyas
Neamen

Inlägg: 3

jfjfjfj

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2007-01-18, kl 14:09

username

Johan

Inlägg: 121

kostar hårddisken 1000 kronor + moms och du ska använda 50% av den i företaget får du endast dra av 50% av kostnaden pch 50% av momsen.

är det däremot så att företaget klarar sig lika bra utan en hårddisk får du inte dra av någon del av kostnaden alls.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2007-01-18, kl 15:47

username

Jonas
Eriksson

Inlägg: 11

Äsch ingen anlednging till att dra av halva när du kan dra av hela :)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2007-01-18, kl 21:44

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Kul detta med hur mycket jag behöver i företaget. Verkar ju knas.

Om jag behöver en extra disk i min dator för att kunna ta backup på min bokföring varje vecka om orginaldisken skulle gå sönder. Då lär det väl kvitta hur  mycket MB jag använder. Jag har ju köpt en disk i den storlek som finns just nu och jag behöver altså en disk. Dra av hela skiten.



Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2007-01-18, kl 23:27

username

Medlem
#42072

Inlägg: 18

Precis!
Dra av hela disken, du använder den ju till firman. Och DVD brännaren behöver du ju också till firman...
Tycker du att det känns moraliskt fel så kan du ju tänka på att du använder din privata dator som du köpt för skattade pengar och betalat moms för i firman.

Gäller bara att du faktiskt har användning för näringsverksamheten och kan försvara detta.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat