Inlägg 2 av
15
2007-03-12, kl 05:28
PerÖberg
Inlägg: 1918
Linus
Kolla med skatteverket hur det är med reklamskatt, om den finns kvar, så du räknar in den med.
Deklaration, som egenföretagare fyller du i en bilaga, en F-blankett
(finns olika beroende på ett par faktorer). Denna brukar i sin tur ha
en egen bilaga. Ta gärna hjälp av någon som kan första gången.
Du skriver 25.000 unika besökare, men inte per tid, dvs. talar vi om
per dag, per månad eller totalt? Det påverkar prissättningen.
Vad en del gör är att när någon klickar en annonslänk så kommer man en
via en mellansida med besäksräknare och kan då ta betalt per klick. Men
det viktigaste är vad det är värt för anonsören. Att du har ett
väldeffinierat ämnesområde är ju jättebra. Tänk så här, att om 100
personer klickar en länk på din hemsida så kanske annonsören får nytta
av detta i mellan 2 och 8 % av fallen - beroende på hur det hela är
upplagt och vad de säljer osv.
Om du har ett nyhetsbrev som dina besökare kan prenumerera på kan du
lägga in annonser på den också. Om annonsören har samma
verksamhetsområde som ditt nyhetsbrev handlar om så kan det ju vara
värt en del. Men fortfarande räkna inte med några enorma summor - i
början, för:
Om 5% kan klicka en annonslänk, och 5% av dem i sin tur gör något som
leder till handling så talar vi om 0.25% av de som ser annonsen som
leder till handling. Och sedan får du beräkna handlingen värde.
Om de köper en produkt av annonsören för t.ex. 100:- där annonsören har
50% marginal så får annonsören ut i genomsnitt 0,125 kr per besökare
(hemsidan) eller prenumerant (nyhetsbrev). Räkna sedan att han måste ha
ut en vinst så säg 0,05 kr. Har du 1000 besökare eller prenumeranter
räkna 0.05 x 1000= 50:- per 1.000 besökare eller prenumeranter. Som du
kan ta ut. Du behöver inte dra av momsen från denna summa, men väl
annonsskatten.
Ja något sådant.
Lycka till.
Per
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 4 av
15
2007-03-12, kl 16:59
PerÖberg
Inlägg: 1918
Du gör ju som du vill.
Men om någon kom till mig och bad mig att sätta en annons på en hemsida och jag
skulle betala per visning o inte per klick är risken stor att jag säger nej.
Jag har ju t.ex. Google per klick. Det är lugnt för jag betalar bara per
klick. Ändå är det bara en liten del av de som klickar som sedan kontaktar mig
och ännu färre som leder till affär.
Om IKEA annonserar på din hemsida för en musikmöbel (om man har någon sådan?)
så känner alla till IKEA, och då tror jag att de mycket väl kan komma tillbaka
till IKEAS hemsida några dagar senare. Men om Kalles Musikbutik har en annons
för gitarrer som folk inte känner till alls, eller bara lite, så är det
troligtvis så att om de inte klickar på länken omedelbart så lär de inte söka
upp hemsidan senare. Finns säkert statistik på sådant någonstans. Visst är det
bra med exponeringar och många kan till slut ge resultat. Men om jag var
tvungen att betala Google per exponering så skulle jag avstå eftersom en mycket
stor del av dem som söker på sökord som jag använder mig av inte alls är rätt
målgrupp för mig - jo de är ute efter liknande varor, visst, men de är
privatpersoner och jag är ute efter enbart företag. Och om ett företag säljer gitarrer
så är det gitarrköpare som är intressanta inte de andra besökarna. Och om någon
har afrikanska trummor så kan de vara intresserade att annonsera men inte om de
får betala samma som den som säljer gitarrer. Om du förstår vad jag menar.
Visst det är enklare om de betalar per exponering. Men
Lunarstorm är etablerad. Och jag tror personligen att det är svårare att värva
kunder om det är enbart exponering som gäller. I vart fall i början tror jag
att om man betalar per klick så vet man att man fått i alla fall en besökare
per klick till sin hemsida.
Men som sagt, du gör som du vill. Men det vore kul om du
senare kan berätta hur det fungerade. Kul att följa upp och lära av verkligheten.
Lycka till
Per
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 6 av
15
2007-03-13, kl 04:30
PerÖberg
Inlägg: 1918
Stefan,
Jag tror inte att du o jag lever i samma värld.
Företag som skapar ointresanta annonstexter för att slippa att folk
klickar på dem. Osv. Måste vara fruktansvärt få företag. När man
är företagare vill man göra affärer inte att folk bara skall ha sett
en. Det är antal affärsavslut och volym som gäller och inte primärt
någon sorts "kändisskap" även om det senare i vissa fall kan hjälpa.
"Googles annonser ... ointresanta". Förlåt mig men det var en mycket
märklig kommentar. Det är ju vi som betalar Google som bestämmer vad
det står, men själva Google är ju en länkplats mer än en annonspelare
så Google har aldrig varit "underhållande", eller haft "spännande
annonser". Och när jag t.ex. betalar Google för att folk som vill
tillverka kläder skall göra det i min fabrik så har jag ju inget som
helst intresse av att de bara skall se min länk - leder ju inte till
något alls!!!! Jag vill att folk skall besöka hemsidan så det leder
till affär. Och över 99% av de som har länkannonser på Googles har
samma åsikt - det är jag säker på. Däremot tycker jag själv att
Google har blivit sämre när man söker något. För från början stod de
bästa träffarna alltid först. Numera har folk betalat för att stå högst
upp och ofta ligger bästa träffen på sidan 4 eller något sådant dumt.
Per
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 8 av
15
2007-03-13, kl 10:15
PerÖberg
Inlägg: 1918
Jag har ingen absolut uppfattning om just detta, skulle vilja se
statistik på det. Kan ju räcka att se ett namn för att klicka på den om
företaget är känt och folk omedelbart associerar till något de kanske
redan var ute efter, men visst kanske Vattenfall har andra
avsikter. Känner inte till detta - skulle vara mycket intresant
att se någon info att företag skulle sätta detta i system.
Vattenfall vill ju ha kunder, inte beundrare.
Men nu vi talade om en musikorienterad hemsida och vattenfall lär inte
annonsera där. Vi talar om musikreaterade företag. Och säkert är många
av dem mindre o har inte något intresse av att enbart exponeras.
Sedan måste man utveckla sin hemsida mycket om man inte skall få
"leva på vatten o bröd". Oftast finns mest pengar i att generera
många besökare och sedan sälja sajten. Det är ofta kombinationen
av en bra hemsida OCH att man har annan verksamhet som att t.ex. själv
sälja via hemsidan eller ordna uppdrag eller ... som ger
resultat. Tittar man på Lunarstorm så har de kanske en miljon
besökare på kort tid (var det per dygn tror jag). Översätter man deras
antal exponeringar med t.ex. 25.000 och ser vad som betalas per
exponering så kan man ta ut max 100:- per anonsör och 25.000
exponeringar. Men visst finns det säkert dom som kan betala mera
om de tror att det finns rätt målgrupp bland besökarna. Men
benägenheten att ansluta sig till ett annonsera på en hemsida är själva
nyckelfrågan. Om 5 företag kan tänka sig betala för exponeringen och 50
kan tänka sig betala per klick, så ... Man måste analysera helheten.
Många som misslyckas med sina affrer gör det för att man tänker på vad
man själv vill göra och vad som är bekvämt för en själv. Men för att
lyckas måste man tänka sig in i kundens situation. Om kunderna är
glada gör men fler o bättre affärer.
Per
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat