Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum ABC för dig som vill starta eget

Sälja reklam på websida

Inlägg 1 av 15

2007-03-11, kl 21:12

LinusP

LinusP

Inlägg: 5

Sälja reklam på websida

Tjena tjena!

Jag har en websida idag där jag i Februrari hade nästan 25.000 unika besökare och drygt 500.000 sidvisningar.

Jag tänkte nu börjar sälja lite reklam till olika företag och skulle vilja dra igång en "Enskild Firma". (Är väl bästa alternativet antar jag) Men jag har ju ingen direkt koll på detta.

Vet att jag måste skaffa FA-Skatt och momsregistrera mitt företag. Det är väl hyffsat lätt gjort antar jag.

- Hur går det till sen med deklaration, inbetalning av moms/skatt osv?

Jag har läst lite på olika sidor, men de flesta exempel jag hittar är lite väl avancerade för att jämföras med mitt företag, det är schablonavdrag hit och dit och avdrag för moms osv... :-) Jag kommer ju inte ha några direkta utgifter, bandbredd, domännamn en gång per år i stort sett.

- Någon som kan visa nåt kort exempel på hur det funkar med intäkter/utgifter osv. i ett så oavancerat företag som mitt?

Sista frågan, och svåraste:
- Vad är rimligt pris för reklamen?

Min sida har väldigt inriktade besökare då den handlar om musik, gitarr, tabulatur osv.

Ni kan se den här:
http://www.svenskatabbar.com/

Tacksam för hjälp.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 15

2007-03-12, kl 05:28

PerÖberg

PerÖberg

Inlägg: 1918

Linus

Kolla med skatteverket hur det är med reklamskatt, om den finns kvar, så du räknar in den med.



Deklaration, som egenföretagare fyller du i en bilaga, en F-blankett
(finns olika beroende på ett par faktorer). Denna brukar i sin tur ha
en egen bilaga. Ta gärna hjälp av någon som kan första gången.



Du skriver 25.000 unika besökare, men inte per tid, dvs. talar vi om
per dag, per månad eller totalt? Det påverkar prissättningen.



Vad en del gör är att när någon klickar en annonslänk så kommer man en
via en mellansida med besäksräknare och kan då ta betalt per klick. Men
det viktigaste är vad det är värt för anonsören. Att du har ett
väldeffinierat ämnesområde är ju jättebra. Tänk så här, att om 100
personer klickar en länk på din hemsida så kanske annonsören får nytta
av detta i mellan 2 och 8 % av fallen - beroende på hur det hela är
upplagt och vad de säljer osv.



Om du har ett nyhetsbrev som dina besökare kan prenumerera på kan du
lägga in annonser på den också. Om annonsören har samma
verksamhetsområde som ditt nyhetsbrev handlar om så kan det ju vara
värt en del. Men fortfarande räkna inte med några enorma summor - i
början, för:



Om 5% kan klicka en annonslänk, och 5% av dem i sin tur gör något som
leder till handling så talar vi om 0.25% av de som ser annonsen som
leder till handling.  Och sedan får du beräkna handlingen värde.
Om de köper en produkt av annonsören för t.ex. 100:- där annonsören har
50% marginal så får annonsören ut i genomsnitt 0,125 kr per besökare
(hemsidan) eller prenumerant (nyhetsbrev). Räkna sedan att han måste ha
ut en vinst så säg 0,05 kr. Har du 1000 besökare eller prenumeranter
räkna 0.05 x 1000= 50:- per 1.000 besökare eller prenumeranter. Som du
kan ta ut. Du behöver inte dra av momsen från denna summa, men väl
annonsskatten.



Ja något sådant.



Lycka till.

Per

Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 15

2007-03-12, kl 15:27

LinusP

LinusP

Inlägg: 5

Tack för svaret.

Ang. reklamskatt så är det ingen skatt på det om man annonserar via internet. Har pratat med Skatteverket om det.

Vill man arbeta/plugga samtidigt så är det FA-skatt som gäller?

Under februari månad hade jag den statistik som jag skrev i första inlägget, alltså under en månad.

Sen detta med klick osv. tycker jag är lite fel egentligen. Jag menar, även om de inte går in via min sida och handlar så har de ju sett annonsen och bara det är ju värt en del. Om ett företag annonserar på en skylt vid en väg så får ju inte de betala enbart för de personer som åker in och handlar, utan för alla som ser den (det kostar ju olika beroende på hur trafikerad vägen är).

Kanske ett dåligt exempel, men du förstår nog vad jag menar.

De kanske kommer på tre dagar senare att de vill handla nåt och går in på sidan, dock inte via min länk, då är det ju ändå jag som har fått dit kunden.

Tittar man på ex. Lunarstorm, så tar de betalt per exponering, inte per klick. Det borde ju vara det som är mest rättvist. Eller?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 15

2007-03-12, kl 16:59

PerÖberg

PerÖberg

Inlägg: 1918



Du gör ju som du vill.

Men om någon kom till mig och bad mig att sätta en annons på en hemsida och jag
skulle betala per visning o inte per klick är risken stor att jag säger nej.



Jag har ju t.ex. Google per klick.  Det är lugnt för jag betalar bara per
klick. Ändå är det bara en liten del av de som klickar som sedan kontaktar mig
och ännu färre som leder till affär.



Om IKEA annonserar på din hemsida för en musikmöbel (om man har någon sådan?)
så känner alla till IKEA, och då tror jag att de mycket väl kan komma tillbaka
till IKEAS hemsida några dagar senare. Men om Kalles Musikbutik har en annons
för gitarrer  som folk inte känner till alls, eller bara lite, så är det
troligtvis så att om de inte klickar på länken omedelbart så lär de inte söka
upp hemsidan senare. Finns säkert statistik på sådant någonstans. Visst är det
bra med exponeringar och många kan till slut ge resultat. Men om jag var
tvungen att betala Google per exponering så skulle jag avstå eftersom en mycket
stor del av dem som söker på sökord som jag använder mig av inte alls är rätt
målgrupp för mig - jo de är ute efter liknande varor, visst, men de är
privatpersoner och jag är ute efter enbart företag. Och om ett företag säljer gitarrer
så är det gitarrköpare som är intressanta inte de andra besökarna. Och om någon
har afrikanska trummor så kan de vara intresserade att annonsera men inte om de
får betala samma som den som säljer gitarrer. Om du förstår vad jag menar.


 


Visst det är enklare om de betalar per exponering. Men
Lunarstorm är etablerad. Och jag tror personligen att det är svårare att värva
kunder om det är enbart exponering som gäller. I vart fall i början tror jag
att om man betalar per klick så vet man att man fått i alla fall en besökare
per klick till sin hemsida.


 


Men som sagt, du gör som du vill. Men det vore kul om du
senare kan berätta hur det fungerade. Kul att följa upp och lära av verkligheten.



 


Lycka till


Per

Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 15

2007-03-12, kl 19:03

username

Stefan
Svensson

Inlägg: 135

Jag kan förstå om man som annonsör bara vill betala per klick.
Däremot så skulle aldrig jag godkänna detta om jag drev
annonsplatsen. Varför detta? Jo av den enkla anledningen att
då skulle annonsören kunna utforma en annons på ett sådant sätt
att ingen ville klicka på den. Däremot så skulle annonsören helt gratis kunna marknadsföra sitt varumärke utan någon större kostnad, bara genom att synas på en rad olika sajter.
Googles annonser börjar mer och mer bli ganska ointressanta för oss som driver webbplatser, just av den enkla anledningen att man har helt enkelt slutat med att skriva eggande, så ingen vill trycka på länken.

Så mitt råd till trådskaparen är att ta betalt för platsen.

Hälsningar!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 15

2007-03-13, kl 04:30

PerÖberg

PerÖberg

Inlägg: 1918

Stefan,

Jag tror inte att du o jag lever i samma värld.

Företag som skapar ointresanta annonstexter för att slippa att folk
klickar på dem.  Osv. Måste vara fruktansvärt få företag. När man
är företagare vill man göra affärer inte att folk bara skall ha sett
en. Det är antal affärsavslut och volym som gäller och inte primärt
någon sorts "kändisskap" även om det senare i vissa fall kan hjälpa.



"Googles annonser ... ointresanta". Förlåt mig men det var en mycket
märklig kommentar. Det är ju vi som betalar Google som bestämmer vad
det står, men själva Google är ju en länkplats mer än en annonspelare
så Google har aldrig varit "underhållande", eller haft "spännande
annonser".  Och när jag t.ex. betalar Google för att folk som vill
tillverka kläder skall göra det i min fabrik så har jag ju inget som
helst intresse av att de bara skall se min länk - leder ju inte till
något alls!!!! Jag vill att folk skall besöka hemsidan så det leder
till affär. Och över 99% av de som har länkannonser på Googles har
samma åsikt - det är jag säker på.  Däremot tycker jag själv att
Google har blivit sämre när man söker något. För från början stod de
bästa träffarna alltid först. Numera har folk betalat för att stå högst
upp och ofta ligger bästa träffen på sidan 4 eller något sådant dumt.



Per

Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 15

2007-03-13, kl 08:23

username

Stefan
Svensson

Inlägg: 135

Här ser du exempel på företag som bygger varumärke
http://www.affiliator.com/./customers.php

Inte alla, men vem klickar på Vattenfall? Förvånadsvärt många bannner innehåller idag endast "namnet.se", inte heller sådana man som besökare gärna klicka på.
Däremot så präntas både namnet och domänadressen in i folks medvetande. För den som driver en webbplats med dessa affiliatorlänkar och som ska försöka leva på reklaminkomsterna, få räkna med en tillvaror på vatten och bröd.

Hälsningar!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 15

2007-03-13, kl 10:15

PerÖberg

PerÖberg

Inlägg: 1918

Jag har ingen absolut uppfattning om just detta, skulle vilja se
statistik på det. Kan ju räcka att se ett namn för att klicka på den om
företaget är känt och folk omedelbart associerar till något de kanske
redan var ute efter, men visst kanske Vattenfall har andra
avsikter. Känner inte till detta - skulle vara mycket intresant
att se någon info att företag skulle sätta detta i system.
Vattenfall vill ju ha kunder, inte beundrare.



Men nu vi talade om en musikorienterad hemsida och vattenfall lär inte
annonsera där. Vi talar om musikreaterade företag. Och säkert är många
av dem mindre o har inte något intresse av att enbart exponeras.



Sedan måste man utveckla sin hemsida mycket om man inte skall få
"leva på vatten o bröd". Oftast finns mest pengar i att generera
många besökare och sedan sälja sajten. Det är ofta kombinationen
av en bra hemsida OCH att man har annan verksamhet som att t.ex. själv
sälja via hemsidan eller ordna uppdrag eller ... som ger
resultat. Tittar man på Lunarstorm så har de kanske en miljon
besökare på kort tid (var det per dygn tror jag). Översätter man deras
antal exponeringar med t.ex. 25.000 och ser vad som betalas per
exponering så kan man ta ut max 100:- per anonsör och 25.000
exponeringar. Men visst finns det säkert dom som kan betala mera
om de tror att det finns rätt målgrupp bland besökarna. Men
benägenheten att ansluta sig till ett annonsera på en hemsida är själva
nyckelfrågan. Om 5 företag kan tänka sig betala för exponeringen och 50
kan tänka sig betala per klick, så ... Man måste analysera helheten.
Många som misslyckas med sina affrer gör det för att man tänker på vad
man själv vill göra och vad som är bekvämt för en själv. Men för att
lyckas måste man tänka sig in i kundens situation. Om kunderna är
glada gör men fler o bättre affärer.



Per

Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 15

2007-03-13, kl 11:59

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Det är vanligt att företag enbart för ut sin lgotyp i annonser. Eller i alla fall så tydligt som möjligt i en annonspublicering.

Det handlar enbart om att synas, med förhoppning om att synas i rätt sammanhang. Där företag som mest får ut sina namn är i sportsammanhang. Detta då det oftast når en större massa.

Sponsringen är däremot lite gamble. Vem vinner och får mest publicitet. Det är en uppskattning som alla i sportsammanhang gör. Likt dessa som spelar på Svenska Spel.

Att sätta namnet i medvetenhet som en naturlig kunskap gör att förtroendet för företaget ökar.

Man kan lätt dra paralleller till produktplaceringar i filmer och i TV-program.

Men jag anser att en en väl planerad internetsida med en unik målgrupp är bortkastad ide att koppla till google annonsörer. Avsändaren når sin målgrupp direkt och det är värt mer än slumpmässig annonsering. Jag är säker på att annonsköpare är villiga att betala mer för att nå ut till den målgruppen.

Mvh

Magnus Olsson
Uddatorp AB       <--------- Glöm inte det namnet.
www.uddatorp.se   <---------- Besök denna länk.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 15

2007-03-13, kl 13:16

Wroblewski

Wroblewski

Inlägg: 22

Att sälja reklam på en webbsida är ungefär som att sälja annonser i en tidning. Fast ändå inte eftersom läsarnas/besökarnas beteende är olika beroende på mediernas egenskaper.

En tryckt annonskälla, säg en tidskrift, vad finns det för (eller bör finnas) för uppgifter tillgängliga för annonsören?

Upplaga & eventuellt antal läsareMålgrupp

Motsvarande uppgifter för en webbplats är:

Antal besökareMålgrupp

Än så länge ser det alltså ganska likt ut, men faktum är att det ges en möjlighet på nätet att klicka på annonsen och gå vidare till köp/handling.

Om man inte gör det? Är annonsen totalt värdelös då?
Svaret är bestämt nej. Exponeringen i sig har ett värde. Hur mycket det värdet är är egentligen det som är omdiskuterat i dessa sammanhang.

Ett bra exempel på detta är ett företag som säljer bläckpatroner på Internet. De betalar inte ens per klick till sidan de annonserar på. De betalar först när personen som klickat på annonsen genomför ett köp. Faktum är att de betalar ut en provision som överstiger deras genomsnittliga förtjänst per sådant köp.

Hur går det då ihop? Jo, genom att de betalar ut en provison som är skyhög så väljer många webbplatser att ha deras annons exponerad. De får betalt vid köp osv. Deras annonser publiceras mestadels genom ett affiliate-bolag och de syns på tiotusentals webbplatser i europa. Även om de bara betalar ut om köpet går via en annonsplats (och inom 30 dagar från klicket, IP-nummer sparas) till en provision som de går back på så är den totala exponeringen på Internet deras annonser genererar värt det för dem.

Vad är det intressanta i detta?
Hur många företagare hade vågat betala ut en provsion via affilate-klick som är högre än förtjänsten per genererat köp?


Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2