Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Prel-skattedeklaration

Inlägg 1 av 2

2009-03-03, kl 18:46

Linuus

Linuus

Inlägg: 9

Prel-skattedeklaration

Tjena!

Jag har precis startat en enskild firma för att lätt och smidigt kunna sälja annonser till mina webbplatser.

Håller på och fyller i min preliminära självdeklaration, men vet inte vad jag ska fylla i överallt. Vilka rutor måste man fylla i?

Ruta
(2) Verksamheten bedrivs från fast driftställe? Drivs väl hemifrån så jag antar att jag skriver i Län/Kommun osv bara. Eller vad menas?

(3) ---

(4) Överskott? Kan jag väl gissa nåt...

(5) och (6) är väl inga konstigheter?

(8) och (9) antar jag inte berör mig? Expansionsfonder och annat mystiskt...

Men sen!

Inkomst av tjänst:
Jag har inte jobbat något ÄN där jag är anställd. Måste detta fyllas i då? Kommer jag behöva fylla i denna någonsin då min arbetsgivare fixar alla skatter och avgifter själv?

Resterande behöver jag väl inte fylla i antar jag?

Något annat jag ska tänka på?

Mvh: Linus

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2009-03-04, kl 07:08

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Kan ju svara på detta om inkomst av tjänst. Och jo denna skall anges.

Anledning. Om du har 0 i inkomst från en arbetsgivare så räknas ex grundavdraget in för företaget.
Om du däremot har lön så tar ju arbetsgivarens skattetabell hänsyn till detta avdrag och då kan det ju inte räknas på företaget.
Sak samma med jobbskatte avdraget. Detta blir olika beroende på din totala inkomst.
Sist. Tjänar du mycket på ditt jobb kanske du totalt kommer över brytpunkten för statsskatt så även här påverkar normal inkomst vad företaget skattar.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat