Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Krångligt att starta eget? Hoppas på hjälp här!

Inlägg 1 av 5

2009-01-01, kl 19:05

Linuus

Linuus

Inlägg: 9

Krångligt att starta eget? Hoppas på hjälp här!

Hej

Har en sida som börjat växa sig ganska stor och jag är sugen på att låta företag
köpa annonsplatser på sidan.



Jag bör väl starta en enskild firma då antar jag, för att kunna fakturera osv. Har dock lite frågor.



- Hur går jag till väga för att starta min firma?

- Vad måste jag tänka på?

- Länktips?



Blir ju inget avancerat företag då jag bara ska sälja annonsplatser, till att börja med i alla fall.


Jag har läst en del lite överallt på internet, men det verkar väldigt krångligt.
Vart ska jag börja? Bara att gå in på skatteverkets hemsida och registrera sig, ansöka om FA-skatt, moms osv?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2009-01-02, kl 09:09

username

Medlem
#47921

Inlägg: 3

Hej!
Jag har en enskild firma där jag bla har gjort webbsidor åt olika företag. Jag började med att fylla i allt via www.foretagsregistrering.se, där ansöker du ju i samma veva om FA skattesedel, om jag minns det rätt så kostade det ca 1.000 kr som jag betalade in strax efter att jag skickat in  ansökan om enskild firma. Sedan var det bara att köra på. 
Fick ett registreringsbevis hemskickat från Bolagsverket efter ett par veckor.

Jag tyckte att det var jätte enkelt! Måste också tipsa om ett jättebra faktureringsprogram. "Visma Enskild Firma" heter det programmet, kostar runt 800:- och är hur enkelt som helst. När jag deklarerade förra året så var det bara att trycka på en knapp.... så var deklarationen klar!

Lycka till med starten av din enskilda firma... själv skall jag nu försöka komma på enklaste/snabbaste vägen till ett AB!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2009-01-02, kl 14:04

username

Lars
Kuusiniemi

Inlägg: 43

Hej Linus!
På Skatteverkets hemsida www.skatteverket.se finns också bra saker att läsa. Sen kan man också med fördel ringa Skatteverket och fråga om mycket när det gäller skattefrågor. Enligt min uppfattning är de i allmänhet mycket hjälpsamma.
Vill du köpa faktureringsprogrammet eller ett bokföringsprogram av något slag så säljer jag Visma, exempelvis det som nämns ovan. Välkommen att höra av dig i så fall.

Lycka till!
www.ekonomikonsulten.net
e-mail: [email protected]

LK

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2009-01-06, kl 00:14

Linuus

Linuus

Inlägg: 9

Tack för svaren. Ska verkligen kolla upp det där programmet.

Började fylla i ansökan på foretagsregistrering.se och det är ju inte så svårt faktiskt.

Det jag tycker är lurigt som jag skulle behöva lite tips om är:
-












Beräknad nettoomsättning (SEK)
-












Beräknat beskattningsunderlag
- Hur ofta ska man redovisa moms?
- Verksamhetens beräknade överskott efter schablonavdrag?
... osv.

Jag menar, hur ska jag veta min nettoomsätting? Jag ska sälja annonsplatser på min sida. Jag vet inte OM jag ens får några platser sålda....
Hur viktiga är dessa siffror egentligen?

Mvh: Linus




Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2009-01-06, kl 07:32

username

Medlem
#47921

Inlägg: 3

Det där är en uppgift som dom måste ha, tror inte du får skicka in ansökan annars (?) Jag tror jag beräknade på 1 000kr /mån när jag skickade in, jag sålde då hudvårdsprodukter + gjorde webbsidor. Du kommer även att behöva skicka in en preliminär skattedeklaration sedan (det kommer på posten). Den där uppgiften om nettoomsättningen är inget som kommer att bli fastslaget, egentligen bara en gissning från din sida. Det är trots allt den RIKTIGA deklarationen som gäller för dig sedan.

Momsen är jag inte säker på vad som är bäst... jag tog en gång per år, ville redovisa det samtidigt som deklarationen. Sen vet jag faktiskt inte om det är bäst eller inte.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat