Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Postutdelning

Inlägg 1 av 9

2008-03-18, kl 12:26

Orust

Orust

Inlägg: 57

Postutdelning

Har funderat på starta ngn form av postutdelning liknande Posten, Citymail etc.
Är det någon som vet hur det fungerar? Har Posten ensamrätt på utdelning? Hur fungerar det om jag skulle ha kunder som skickar post via mig till en ort där jag inte finns representerad? Ex sthlms företag som normalt anlitar Citymail skickar ett brev till en landortsby, där de inte finns/kör. 
Finns det ngn möjlighet att genomföra något sånt här? Citymail har ju lyckats... eller?

MVH
Roger
[email protected] 

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 9

2008-03-18, kl 21:08

quickhelp

quickhelp

Inlägg: 64

Du måste ju ha något som gör att kunder vill välja just ditt företag. Varför ska de välja dig framför Posten eller CityMail?
Tror att det kan vara svårt att slå sig in i den marknaden, om du inte har ngt som effektiviserar utdelning/hantering som gör att du kan ta mycket lägre priser.

--
www.quickhelp.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 9

2008-03-18, kl 23:37

and

and

Inlägg: 155

Roger, du kan ha något på gång där. Posten är dyra och inefektiva. City Mail har tagit över större delen utav hanteringen. Detta gör slagfältet öppet och du kan in och konkurrera.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 9

2008-03-20, kl 18:52

username

Peter
Nygren

Inlägg: 80

Kolla på Svensk Direktreklam de har ett bra arbetssätt!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 9

2008-03-21, kl 01:17

Scandia

Scandia

Inlägg: 22

Svenask direktreklam har kanske ett bra arbetssätt men reklammängden minskar för dom hela tiden så nu har dom bl.a. sänkt ersättningarna med upp till 70%. För ett tiotal år sen hade dom en bra logistik som dom tyvärr senare har rivit ner mer och mer. Detta bevisas i Göteborg där det blev nya ägare i slutet av förra seklet. Så det är INGET bra exempel längre. Att konkurrera med Posten och citymail är inte lätt då de redan har sina organisationer uppbyggda. Man får ha rejält kapital bakom sej om man ska kunna slå sej in på marknaden. Man behöver även ha byggt upp en väl fungerande organisation som inte är så liten. Det man eventuellt skulle börja med är pakethanteringen då den inte anses lönsam. Det är därför alla budfirmor finns idag. Men det som gäller hos dom är leverans senast nästa dag, normalt sett. Kanske börja med pakethantering för privatpersoner i de större städerna med olika utlämningsställen och bygga därifrån med postutdelning och kanske reklamutdelning. Reklamutdelning är ingen större inkomstkälla men det ger ett visst täckningsbidrag.
Jag har jobbat med att dela ut tidningar, reklam och inom budbilsbranschen så jag vet lite om vad som händer och inte. Det kan gå att konkurrera med dom men jag tror att paket är det man ska börja med och bygga organisationen utifrån det.
Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 9

2008-03-24, kl 11:08

Orust

Orust

Inlägg: 57

Min tanke är att inrikta sig på landsbygd. Där finns idag inte Citymail ännu. samt börja med en ort i taget och på så sätt bygga upp det.
Men hur får jag kunder på min ort isf?
Hur skulle man kunna lösa en postorder/pakethantering? Idag har DHL börjat öppna små inlämningsställen överallt.
Idag har posten tagit över större delen av reklamhanteringen på min ort (förut SDR). Finns det någon chans att man skulle kunna ta över detta från både posten och SDR?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 9

2008-03-24, kl 12:06

PerÖberg

PerÖberg

Inlägg: 1918

Jag säger: Glöm det.

Kostar några mille att dra igång, och landsbygden är svår. Tänk på att lantbrevbärare t.ex. inte bara delar ut post utan (i varje fall förr var det så att) att man kunde betala räkningar, beställa vissa ting som de tog med sig ut ... Finns ingen ekonomi i det. Går inte att konkurera. Småorter: De vill kunna skricka brev till ALLA inte ha olika för lokala och till Stockholm, osv. Posten finna där och du kan inte ta alla deras uppdrag. CityMail täcker vad jag vet bara vissa områden, inte hela landet.

Det som saknas är istället något annat. Postorderföretag som vill skicka ut sina paket till kunder. Men kräver kvälls och helgutdelning. Posten är dyr, men stora företag kan ju få en del rabatt.

Men vanlig postutdelning lär inte fungera. Ingen ekonomi i.

Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 9

2008-03-24, kl 12:10

Orust

Orust

Inlägg: 57

"Det som saknas är istället något annat. Postorderföretag som vill skicka ut sina paket till kunder. Men kräver kvälls och helgutdelning. Posten är dyr, men stora företag kan ju få en del rabatt."

Utveckla gärna detta.
Idag finns ju Posten, Schneker, DHL, med flera.
(Krävs väll att man är rikstäckande om man skall klara av att binda postorderföretag till sig?)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 9

2008-03-24, kl 12:44

PerÖberg

PerÖberg

Inlägg: 1918

1. Om du söker på Internet hittar du hundratals postorderföretg. De "halvstora" har största behovet av detta. De stora blir intreserade om du har rätt pris men för bägge dessa grupper beror det på vilka avtal de redan ev. har med andra distributörer inkl. posten.
2. Postorder skickas normalt inte ut med lastbil till privatpersoner. De hamnar på postavdelningen hos en butik som har postfunktion. En del kräver att man tar betalt av kunden innan man lämnar ut paketet.
3. Små postorderföretag har deffinitivt intresse av detta men deras volym är kanske för liten för att gå via dig, om du inte råkar finnas så nära att du kan hämta upp varorna. Eller hålla ett lokalt lager . men nu börjar det blir för krångligt.

A. Du kan göra detta för EN ort i taget. T.ex för Falun. Du erbjuder då alla postorderföretag att de skickar sina produkter med lastbil till EN plats i Falun och att ditt företag sedan delar ut dessa till slutmottagarna.
B. Eftersom postorderföretaget skickar ut med lastbil har de redan EN kostnad "X" för lastbilen. Om de idag betalar "Y" för hela hanteringen att skicka ut varorna till slutkund måste ditt pris "Z" fungera så att X+Z blir mindre än Y.

Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat

Inläggets betyg
Svara Svara med citat