Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

kontant insättning mot kassa

Inlägg 1 av 2

2006-12-19, kl 17:45

username

Medlem

kontant insättning mot kassa

Hej,

Jag startade eget företag i år och förde då in eget kapital 35000 på företagets plusgirokonto, samt upprättade en en företagskassa på 10 000 som jag kontant lade in i företaget. Hur ska jag bokföra det senare? Eget kapital mot kassa förstår jag, men eftersom det handlar om kontanter finns ingen verifikation, så antar att jag måste skapa en egen på något sätt. Räcker det att kladda in

när verifikationen sammanställts, 

när insättningen mot kassan har inträffat,

vad denna avser (kontanta medel),
vilket belopp den gäller (10000)

på ett papper och så gäller det som verifikation? Det känns som det krävs något mer, för annars skulle ju folk kunna bokföra in spökbelopp hur som helst?

Tacksam för svar

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2006-12-19, kl 20:02

stifor

stifor

Ja, det räcker att utfärda en bokföringsorder på papper som innehåller datum, vad bokföringen avser (insättning till kassa), samt konton och belopp. Kreditkonto bör väl vara 2018 (Egna insättningar) istället för Eget kapital.

Visst kan folk bokföra in spökbelopp till kassan hursomhelst och utfärda en bokföringsorder på det. Men vad är att vinna på det?

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat