Inlägg 1 av 2
2007-10-13, kl 23:44
Att få in en produkt i en firma utan vinstsyfte? Hur ?
Hejsan! Jag har ett ganska sjukt problem som jag tänkte om nån kan hjälpa mig med utan att jag går utanför lagarna?!
Vi är ett band som har en skiva och vi har lagt ut ca 60 000 kr på detta och det är inte tänkt att drivas med vinstsyfte. Av flera olika själ har vi inte möjlighet att starta upp en egen firma med för att komma med i distrubitörernas listor kräver dom alltid i Sverige att man har en firma annars är man rökt.. Vi vill givetvis få ut våran nya skiva till butikerna och har redan erbjudanden men vi kan bara inte regga en firma som det ser ut just nu. Därav undrar jag ? Kan man gå genom tex en bekants firma och hur ska man isf redovisa det? Han köper in och säljer ut ? Men hur blir det lagmässigt då med inköp från "privatperson" och sen sälja ut? Förlorar vi mycket på att vi inte gjort avdrag på våra omkostnader och sen blir det dubbelt upp när det går genom vår bekants firma? Eller kan vi sälja dom till honom för 60 kr och han säljer dom vidare för 61 kr utan att vi brutit några lagar?
Enda syftet med det här är ju att vi inte kommer in i systemet utan firma. Skulle vi senare få tillbaks vad vi lagt ut och det går bra kommer vi starta en firma eftersom vi då ser att det inte ligger kvar på hobbynivå så att säga.
Vore tacksam för tips och även om nån kan svara på hur det funkar lagmässigt och med moms, avdrag osv om man har en firma, köper in saker av privatpersoner och sen säljer det vidare. Som tex en secondhand butik?! Hur gör dom?
Tack på förhand.
Svara Svara med citat