Inlägg 2 av
6
2007-07-17, kl 16:43
PerÖberg
Inlägg: 1918
Tillstånd skaffar man av hälsovårdsnämnden på kommunen. De kan berätta alla regler och de skall godkänna lokalerna mm. Tala med dem så får du alla fakta.
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 4 av
6
2007-07-18, kl 12:32
PerÖberg
Inlägg: 1918
Med 10.000 innevånare så finns det klart plats för ett fik till.
Men du behöver ändå planera en tydlig profil, och funedera på varför kunderna skall komma till just dig, och göra det flera gånger. Och en riktig budget, för att du själv skall kunna utvärdera att plus och minus går ihop. Lätt att starta, knepigare att efter ett tag upptäcka att man inte tjänar tillräckligt.
Marknadsföringen är mycket viktig, inte minst i början. Skriva pressmeddelande till lokala tidningen när man startar. Ge introduktionserbjudande, sedan ha olika specialerbjudanden då och då. Söndagsfika (Inkluderande a, b och c), lunchmacka Måndag till fredag .... Kundkort. Fika 5 gånger så bjuder vi fikat 6:te gången. Ja, det gäller att hitta på så man drar in folk. Och igen och igen.
Lokalen måste vara godkänd för livsmedelshantering. Och kommunens häldovårdsnämnd (eller vad den nu heter på din ort - numera ofta Miljö o hälsoskyddsnämnd) beslutar i ärendet och kan informera dig om kraven som ställs. De borde ha en brochyr eller liknande. Kolla även in Livsmedelverkets hemsida - kanske du hittar information där med eftersom de är överordnad myndighet i livsmedelsfrågor. Men handlar om hygieniska lokaler. Hur maten förvaras, inklusive ingredienser, inklusive att kylskåp och frysar har rätt temperatur. Att det är städat och fint, osv. Att anställda/de som jobbar är kollade att de inte har salmonella och andra sjukdomar mm.
En annan sak som kollas sedan du startat är att du har en riktig kassaapparat och skriver kvitton på allt och betalar dina skatter ... De brukar göra oanmälda och anmälda kontroller även efter att du fått tillståndet. Och då kollas både hygien och att summan kontanter i kassan är samma som kassaapparaten visar (så du inte tagit betalt svarta pengar) samt att alla anställda har rätt att arbeta där, osv.
Ja, ungefär så.
Per
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 6 av
6
2007-07-21, kl 11:56
PerÖberg
Inlägg: 1918
Utbildning: Vet inte, men TROR inte det behövs. Kan dock ev. finnas krav på att minst en person någorlunda känner till de regler som gäller, häsovårdsnämndens, livsmedelsverkets, reglerna kring kassahantering ... Snacka med de som redan har resturang så får du veta. (Skall man servera alkohol gäller ALLTID krav på att minst en person har tillstånd för detta, men jag har tolkat ditt inlägg så att detta inte är aktuellt).
Utrustning. Jag kan inte den biten.
Lönsamt, gör en uppställning:
1. kostnaderna för att starta, inklusive maskinell utrustning, ordna lokalen med bord o stolar mm, osv. Räkna med 2 års avskrivning, så dela kostnaderna i 24 så har du en månadskostnad.
2. Alla andra "fasta" kostnader som el, värme, vatten, försäkringar, hyra och löner, andra än din egen och at anställa någon kostar ungefär lönen + 50% extra för olika löneavgifter. )Kom ihåg att anställda skall ha sjukersättning och semmesterersättning också så ..) Du räknar ut månadskostnaden. Gläm inte dina resekostnader för att skaffa in råvaror mm.
3. Sedan, och nu komer det knepiga, skall du räkna ut hur många gäster du kan få. Per dag. Och hur mycket de handlar för i genomsnitt. Olika veckodagar o olika tider på dygnet blir ju olika. Kolla hur det ser ut på den andra kaffeterian, och kolla hur det går för andra resturanger i stan - eller grannorter. Besökana varierar mycket över dagen. Att kunna dra in lunchgäster är lönsamt. Sedan ... Du får fundera på öppettider. Räkna ut hur mycket du kan få in per dag. (Kom ihåg att dra av momsen innan du sätter in siffran i din uppställning för som företagare räknar du ut inkomster och utgifter ex moms).
4. Räkna ut hur mycket du måste handla in varor för att fixa denna mat/fika. Notera att x% går till spillo i slutet av dagen.
5. Ibland får man tillfälliga kostnader som reparatio av maskiner mm. Lägg in en summa för oforutsett.
5. Lägg ihop alla plus och alla minus så ser du vad du har kvar i slutet av månaden.
Ungefär så.
Per
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat