Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

frilansfinans.se

Inlägg 1 av 4

2007-01-16, kl 14:05

username

Jonas
Eriksson

Inlägg: 11

frilansfinans.se

http://www.frilansfinans.se

Någon som testat?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2007-01-16, kl 15:35

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Nej och jag skulle nog inte göra det heller. Ganska kraftigt påslag med över 100% på det pris du vill ha ut. De har ganska stora vinstförtjänster för andras arbete. I deras demo visar dem för att få ut 7500 så debiteras kunden 31.500 ex moms.
Ca pris för 1 månads arbete enligt den prismodellen de visar talar för sig självt: 196kr tim till företaget varav 47kr tim till den frilansande. Dessutom kan de nyttja ingående momsen mot utgående moms om 8375kr.
Jag antar att prismodellen kan variera beroende på vad man vill ha ut.

Mvh
Magnus Olsson
Uddatorp AB 

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2007-01-16, kl 15:38

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Ps:
Vad gäller fotografer, musiker mm så handlar det om upphovsrättsliga verk. Klassas detta då som att man är anstäld under deras företag? Det verkar så och i så fall förlorar man upphovsrätten till sitt verk.  

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2007-01-16, kl 22:21

username

Stefan
Svensson

Inlägg: 135

Magnus Olsson: Nej och jag skulle nog inte göra det heller. Ganska kraftigt påslag med över 100% på det pris du vill ha ut. De har ganska stora vinstförtjänster för andras arbete. I deras demo visar dem för att få ut 7500 så debiteras kunden 31.500 ex moms.
Ca pris för 1 månads arbete enligt den prismodellen de visar talar för sig självt: 196kr tim till företaget varav 47kr tim till den frilansande. Dessutom kan de nyttja ingående momsen mot utgående moms om 8375kr.
Jag antar att prismodellen kan variera beroende på vad man vill ha ut.

Mvh
Magnus Olsson
Uddatorp AB  Ja ja...Tänk hur enkelt folk kan missförstå information, nej det handlade inte om 7500: - utan 15000: - och då stämmer deras kalkyl.
Personligen så använder jag mig av Bolagsbolaget istället, vilket fungerar på liknande sätt. Man betala en avgift på 15% på fakturerat belopp. Jag tycker att detta är billigt!.
För dessa pengar, så sköter dom min bokföring, skicka ut fakturan, bevaka den, betala in mina skatter och avgifter.
Jag är försäkrad och erhåller juridisk och skatteteknisk hjälp.

Det kostar att ha en revisor också och försäkringar och annat är inte heller billigt och sist men inte minst så slipper jag att ägna mig åt detta pappersarbete och jag kan sova gott på natten.
Även denna tid måste man lägga in i bedömningen
Jag kan helhjärtat ägna mig åt sådant som jag är bra på istället.

Momsen gagna dig som aktör och inte boilagsbolaget eller frilansfinans.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat