Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Egenavgifter m.m.

Inlägg 1 av 2

2007-04-21, kl 10:36

username

Medlem

Egenavgifter m.m.

Hej.

Jag funderar på att starta enskild firma men det är lite som jag inte fattar riktigt.

1. Vad är Egenavgifter och hur betalar man det, månadsvis eller per inkomst.

2. Jag räknar med att dra in ca 45000 kr + moms i månaden.
Hur mycket betalar man i egenavgifter, skatt m.m. och hur vet man hur mycket man kan ta ut i lön.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2007-04-21, kl 11:53

hfohrman

hfohrman

Detta har diskuterats tidigare men en sammanfattning.

Du drar in 45 000:- + moms i månaden.   Momsen går till skattemyndigheten.
Du har utgifter på ex 2000:- + moms i månaden. Momsen får du tillbaks.

Så du har ett överskott på 43 000:-.

Denna summa multipicerar du med 0.75 och har då 32250:- . Denna summa räknas som din lön.

Så på denna summa betalar du egenavgifter på 30,71 % (eller lägre om du har fler karensdagare)

Så 10226:- går till skattemyndigheten.

Och sedan skall du betala normal a-skatt på 32250:- . Vad den blir beror på en del andra saker så därför är det bättre du använder skatteverkets uträkning.

Så du tar 12x32250:-=387000:- = företagets vinst.
Gå till http://www.skatteverket.se/webdav/files/servicetjanster/skatteutrakning2007/prelskut07ink1.html och fyll i din data typ kommunalskatt, räntor osv. Och skriv in summan 387000:- i fält 100.

Så ser du vad du skulle få i efterskatt. Ok då har vi inte tagit hänsyn till investeringsfonder, periodiseringsfonder osv men det ger ändå ett hum. Och dessa fonder är ju bara ett sätt att få uppskov med inbetalningen till ett år då du har mindre marginalskatt.

Hur betalar du då in. Jo när du startar bolaget beräknar du hur mycket du kommer att tjäna på detta år på samma sätt som jag gjorde ovan. Du anger dessutom annan inkomst (om du startar nu kanske du haft ett jobb eller a-kassa till nu). Och vilka ränteutgifter du har osv.

Sedan får du ett belopp som du skall betala varje månad (du kan slippa dom fårsta 3 men då blir resterade månader större) och det betalar du in (sk F-skatt).

Om det visar sig att du räknat uppåt väggarna så kan du justera värdet när du vill genom en ny ansökan.

Och sedan gör du en deklaration i april som alla andra och då är företaget med där. Och har du betalt för lite f-skatt blir dett efterskatt. Och har du betalt för mycket får du tillbaks.

Vad gäller momsen så kan du har månadsmoms (nästa år kvartalsmoms) och då betalar du 40 dagar efter månadens slut den verkliga summan. Eller så kan du ha årsmoms vilket innebär att dom beräknar summan och lägger på f-skatten. Du redovisar då en gång per år på deklarationen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat