Om du vill kan jag bjuda dig på ett paket Ipren, Daniel!
Jag ser inte varför det ska finnas gränser på vad en logotyp kostar. Till och med 50.000 kan i många fall vara småpengar för ett större företag.
Om en specifikt utvald designer ska förutom basinformation även ibland behöva komma till plats. Gå igenom verksamhetens tidigare grafiska material. Köpa in licenser på typsnitt. Kreativt tänka och skapa designen utifrån verksamhetens blivande profil som ärven ska vara riktad att uppmärksammas och bli ihågkommen av målgruppen. Göra ändringar efter kunders önskemål vilka ibland kan bli många. Skriva ut mängder med provtryck. Ta fram färger anpassade både för dekortejp, PMS tryck (För bestruket och obestruket underlag, CMYK tryck, RGB utskrifter och bildskärmsvisning samt ett antal olika filformat. Skriva en logotypmanual för hur logotypen ska hanteras och placeras i olika situationer samt vilka av filerna som ska användas till vad.
När det mesta av de grundläggande arbetet är klart så handlar det om friköp av exklusiva rättigheter (överlåtelser) Där kunden vanligtvis köper full rättighet till sitt företags logotyp dvs inte bara prodktionskostnaden utan den avgift som normalt tas för friköpskostnad vilket kan variera beroende på designer . Endast vid få tillfällen har jag hört talas om att någon annan sitter på det registrerade eller oregistrerade varumärket. Ex nyligen skänktes militärens gamla vapen "En svensk tiger" till ett danskt krigsmuseum av upphovsmannens arvingar. Detta då militären inte hade friköpt den exklusiva rätten. Något man kanske bör tänka på när man ska köpa en logotyp eller bild som är av värde för den egna verksamheten.
Ytterliggare kostnader som kan tillkomma är registreringskostnader för varumärke som sköts via PRV eller annat ombud så som www.mindthemark.se. (Det finns självklart flera)
Om man dessutom ser till kostnaden för logotypen som ett införskaffat värde till verksamheten som bara växer med tiden som företaget förvaltar det. Då har man förstått mycket i sitt tankesätt och förståelse för värdet.
Så med lite eftertänksamhet innan man hissnar och ser till hur de stora företagen ser på inköp av sitt varumärke så tror jag helt klart de inser flera fördelar med ett högt pris. Högst troligt en mer personlig service och bemötande, ett bättre grundläggande arbete som kan användas till flera sammanhang. Ett större värde anförskaffat till verksamheten. Möjligheter till mediabevakning (för extrema eller annorlunda inköpsfall). Är piserna allt för låga så är de inte sena med att notera detta. Då finns det oftast anledningar.
Som Torbjörn skriver hade det vart intressant att se till vilka referenser du hänvisar till Daniel eftersom detta inte fanns på Er webbsida. Kanske har jag bara missförstått och att du syftar till logotyper enbart anpassade till webb?
Med vänliga hälsningar
Magnus Olsson
Uddatorp AB
www.uddatorp.se