Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Jag vill arbeta hemifrån

Inlägg 1 av 2

2007-01-09, kl 11:48

username

Medlem

Jag vill arbeta hemifrån

Hej.
Jag vill arbeta hemifrån. Inte med pyramidspel, eller telefonförsäljning. Vad finns kvar att välja på? Finns det ett arbete där man kan läsa böcker, måla eller skriva, som man kan få en hyffsad inkomst av?
Är intresserad av korrekturläsning, men jag vet inte så mycket om det. Krävs det någon speciell utbildning? Vart kan man vända sig? Finns det ens en marknad för korrekturläsare?
Finns det någon som kan hjälpa mig?
Mvh
Johanna

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2007-01-09, kl 12:56

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Du börjar i fel ände.

Överväg först vad du vill göra och varför du tror att det kommer gå bra. Om du tror på idéen ska du satsa. Inte backa. Men se till så att du kontrollerat alla hinder och kostnader först.

Men utifrån vad du skriver är det svårt att veta vad du vill göra samt i vilken form du vill arbeta. Du måste hitta eller skapa den motivationen själv först annars är det svårt att ge förslag.

För korrekturläsning kontrollera först vilka de möjliga kunderna kan vara och vad de skulle betala för den tjänsten. Ex förlag.

Om du är ute efter skrivarutbildningar ska du ge dig in på journalist eller copywriter utbildningar, andra alternativet kan vara författareutbildningar. Men har du det inte inom dig från början kan det vara en svår bransch att tränga sig in på. Förlagsbranschen är tuff och hård samt ganska uselt betalt för okända förmågor och då hjälper inte författareutbildningar till nämnvärt. Som copywriter eller journalist får du andra möjligheter och potentiella kunder men svårare att kunna arbeta med det enbart hemifrån.

För att måla så handlar det mest bara om en sak dvs måla. Där kan man inrikta sig på om man ska illustrera något speciellt för kommersiella företag, press eller förlag eller om man ska visa upp sina alster på galleri, marknader alternativt ebay/tradera med mera. Kanske rent av visa upp dem i hemmet och ha öppen dörr mot gatan. Men att måla är i mångt och mycket utan kontakter en svår och nästintill omöjlig bransch. I alla fall om man tror att man ska tjäna kosing. Där handlar mycket om kontakter, bra utförda jobb, referenser och rekommendationer. Det enda man själv styr är attityden man vill visa utåt och resultatet efter den förmåga man har.

Mvh

Magnus Olsson
Uddatorp AB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat