Inlägg 22 av
34
2007-08-22, kl 10:08
larsarenander
Jag skrev en gång i ett inlägg hur viktigt det är att skriva rätt och stava rätt om man är översättare medan jag själv skrev som en kratta, (se ex. ovan ska var egentligen) jag fick mycket olika svar på detta men kontentan var att personen fortsatte och svarade fel hela tiden, men ville starta sin översättning ändå. Jag ser lite av den andan här också men du kanske lyckas trots våra varningar. Du ser iaf att vi tar dig på fullt allvar och är oroade för hur det ska gå.
[email protected] Start av företag och ekonomistyrning
[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 23 av
34
2007-08-22, kl 10:29
larsarenander
Inatt läste jag mail från min hustru som är i Lettland. Hon skulle ta reda på vad det kostar att trycka min bok där. Det kommer att bli många anställda i det tryckeriet i framtiden och att vår vinst når en helt annan värld gör inte saken sämre. Man har ett helt annat skatteklimat där. Vore jag ung idag med företagsplaner så skulle jag inte tveka att ta mig över Östersjön. Men ju mer uppbunden man är desto svårare blir det. Vi har dock ett AB där SIA"ARENANDER"
[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 24 av
34
2007-08-22, kl 10:41
larsarenander
Jag skrev ett inlägg till dig men det hamnade någon annanstans.
Som företagare betalar du sociala avgifter från första kronan och har du kravlat dig över skattetaket står dig det dyrt. Urtidslandet Sverige kommer att dö ut utom Turism och det däromkring. Sverige kommer att bli ett land som man åker till men inte arbetar i.
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 26 av
34
2007-08-22, kl 20:40
larsarenander
"det riktiga livet" det har du nu. Men lycka till!
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 28 av
34
2007-08-22, kl 22:39
larsarenander
"Om firman är din huvud.." Förmodligen får du lägsta ersättning och det går i många fall inte att leva på, men numera är man snabbare med aktivitetsgaranti. Men nu ska vi prata framgång för du har bestämt dig. Ta reda lite mer om andra avdrag du kan erhålla så är jag övertygad att första året inte sker någon beskattning överhuvudtaget.
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 29 av
34
2007-08-23, kl 12:58
MatteusMidzone
Hej Johan!
Du gör helt rätt som vill pröva! Det är bra att du inte lyssnar på alla myter om att det är förskräckligt att vara företagare i Sverige. Det stämmer inte alls med verkligheten. Det är ganska lätt att vara företagare i Sverige jämfört med andra länder.
Det är en ovärderlig erfarenhet att vara företagare, och väldigt kul. Jag tror du ganska lätt kan tjäna betydligt mer än 20 000 per år, men det märker du efterhand, och eftersom du inte ska leva på det är det ju inte så viktigt.
Det är kul att du vill veta så här mycket om allt. Tänk bara på att förmodligen kan Karin eller någon annan redovisningskonsult hjälpa dig med deklarationen för en väldigt låg kostnad (Kanske tom i närheten av 1000 kr, när du har en så pytteliten och ordentligt bokförd verksamhet.)
Heja!
Matteus
Matteus Åkesson
www.midzone.se - what's freedom for you
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat