Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

E-handel i bokföringen

Inlägg 1 av 2

2007-12-14, kl 16:30

username

Johan
Eydén

E-handel i bokföringen

Hej!
Jag är i kast att starta ett litet företag som kommer importera varor för att sedan sälja vidare dessa i Sverige.

Jag ska göra detta vid sidan av mitt ordinarie arbete, alltså som en intressant hobby.

Jag har tänkt använda mig av en E-handelssida där produkterna kommer att säljas, såhär långt inga problem. En kund går in på sidan, lägger varan i kundvagnen och betalar. Jag får ett mail om att en transaktion har inträffat, så jag kollar om allt är i sin ordning. Pengarna har kommit in och jag har varan i lager. Paketerar denna och skickar iväg samt skickar ett mail till kunden om att varan är skickad.

Varans pris: 150:-
Fraktkostnad (inkl material): 60:-

Hur bokför jag nu detta på lättast sätt? Jag har tänkt använda Unicell-BAS

Att skriva det som en inbetalning från kund blir ju väldigt jobbigt då jag måste skriva en ny låtsatsfaktura samt registrera en ny kund för varje person som handlar från mig!

tar jag intäkter utan faktura för varje transaktion eller räcker det att jag gör en per dag?

text:#1002 (ordernummret som transaktionen fick på min hemsida)
1910 Kassa                    Debet 150 Kredit 0
3010 Försäljning             Debet 0 Kredit 120
2610 Utgående Moms      Debet 0 Kredit 30
1910 Kassa                    Debet 60 Kredit 0 
5710 Frakter                  Debet 0 Kredit 48
2640 Ingående Moms      Debet 0  Kredit 12

Eller räcker det med:

text:#1002 (ordernummret som transaktionen fick på min hemsida)
1910 Kassa                    Debet 210 Kredit 0

3010 Försäljning             Debet 0 Kredit 168

2610 Utgående Moms      Debet 0 Kredit 42

Eller Till och med:

text:20071214 (dagens datum)
1910 Kassa                    Debet 750 Kredit 0

3010 Försäljning             Debet 0 Kredit 600

2610 Utgående Moms      Debet 0 Kredit 150

Om det är den längst ned man ska gå efter blir jag väldigt glad, då det underlättar en massa! Det som jag inte förstår mer är hur man ska lösa det med frakten? Ska det vara som i det första exemplet, och är då frakten 25% moms på?

Hoppas ni förstår min problematik. Vill väldigt gärna prova på detta någon gång i livet iaf!

MVH
//Johan Rydén

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2007-12-14, kl 20:28

Ulf Erik

Ulf Erik

Jag tycker att du kan använda alternativ 3.

Som verifikationsunderlag använder du bankutdraget för dagen eller för hela månaden. Detaljhandeln använder detta förfaringssätt när det blir många relativt små inbetalningar per dag.

I bokföringslagen heter det att man ska spara räkenskapsmaterialet i samma form som man får det. Lämpligast sparar du då bankgiro, plusgiro och bankkontoinbetalningarna elektroniskt på en CD löpande under året.

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat