Inlägg 1 av 11
2008-01-24, kl 18:47
Företag som säljer på Tradera.
Hej!
Jag har den senaste tiden köpt hem lite varor från Kina och sålt vidare dem på Tradera, detta tycker jag är roligt och givande men vad jag har förstått så är det inte riktigt lagligt att hålla på så? Det är inga stora summor vi snackar om här, utan det är mest på skoj.
Har dock funderat på om det på något lätt sätt går göra detta legalt utan att det ska bli tonvis med arbete och inga inkomster?
Min affärside går ut på att handla varor från Kina och sälja vidare här i Sverige.
Varorna köps på diverse ställen i Kina och fraktas hem till mig, alternativt använder mig av Dropshipping (Köparen betalar varorna till mig och jag betalar företaget i Kina, som då skickar varorna direkt till kunden, utan att jag behöver röra dem.)
1.Nu är då frågan. Om jag beställer 10 varor som företaget skickar till mig, varorna kommer igenom tullen utan några problem och jag får dom hem till mig.
Varorna har jag betalat 1000:-(inkl frakt) för med hjälp av Paypal direkt till företaget. Hur ska jag deklarera detta?
2.Jag säljer en vara på Tradera-auktion, när varan betalas säger jag till företaget att skicka varan till vinnaren av auktionen. Priset för varan är 100:- och jag säljer den för 200:- Hur ska jag deklarera detta?
Hur fungerar det med tull mm. Om jag beställer varor och de inte fastnar i tullen, även om de kanske skulle göra det. Äger jag då varorna och kan sälja vidare dem utan några problem?
Hur gör jag med momsen, vi kan ju i princip säga att jag köper varorna med moms, men jag kan ju inte visa det?
Är det någon som gör samma sak som jag har tänkt göra som kan ge mig lite råd? Skulle vara väldigt snällt!
Har räknat ut att om jag får lägga till 25% på inköpspriset samt inte får tillbaka någon moms, samt får lägga på tull mm och sen skatta på vinsten så kommer det inte att gå ihop sig :/
Men har sett folk som har klarat detta, så på nått sätt måste det ju gå.
Har skickat ett meddelande till NyföretagarCentrum för att få lite råd och så, de kanske kan reda ut begreppen lite, men hoppas att i också kan sparka mig i rätt riktning. Jag har inga tidigare erfarenheter av företagande men vill gärna lära mig!
TACK PÅ FÖRHAND!
//Johan Rydén
Svara Svara med citat