Forum för företagare
Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.
Bli medlemSök
Inlägg 12 av 17
2008-02-06, kl 20:14
Du vet ju redan vad du vill sälja för produkter. Då är ju första steget taget.
Är de dyra, tunga, lättsålda?
Finns det fler som säljer samma varor som du?
Kan du erbjuda något som ingen av de andra kan?
Varför skulle någon vilja köpa produkterna från dig?
Hur ska produkterna fraktas till kunden?
Om det inte är alltför hård konkurrans kanske du tjänar på att baka in fraktpriset i produkten, och "erbjuda" gratis frakt till dina kunder.
Planera din butik noga innan du börja fundera på att införskaffa en webshop. Ju mer noggrann du är i planeringen, desto lättare kommer det bli att komma fram till vad du vill ha.
När det sedan kommer till att skaffa en webbshop så finns det en hel uppsjö av olika alternativ.
Frågar du 10 företag om vilken webbshop som är bäst, så kommer du förmodligen få 10 olika svar.
Jag skulle rekommendera att du gör så här:
1. Känner du någon som har en webbshop? Är de nöjda med sin ebutik? Vad är bra och vad är dåligt? Skulle de välja samma webbshop idag?
2. I stort sett alla seriösa leverantörer av e-handelssystem tillåter dig att testa deras lösning gratis, antingen via demo-butik eller genom att du kan skapa en egen testbutik. Sök eller fråga i forumet efter en lista på vilka som erbjuder webbshoppar. Jag kan nog nämna 15 st direkt.
Testa lite olika webbshoppar. Finns det någon du fastnar för? Varför? Skriv gärna upp de saker du tycker är bra resp. dåligt med de olika shopparna.
Fråga efter referenser. Nöjda kunder är alltid ett bra betyg.
3. Budget? Billigt är bra i början, men var noga med ditt val. Som Kaj säger..det finns många garagebyggen.
Köpa en webbshop eller hyra? Hur ser bindningstiden ut? Lås inte upp dig på något en längre tid. Läs avtalen noga innan du skriver på något. Det finns många som är glada i extra avgifter.
Inlägg 13 av 17
2008-02-16, kl 11:13
Ett tips vad gäller webbbutiker.
Om du kollar referenser hör av dig till dom som har butiker via dessa webbutiksleverantörer du är nyfiken på, då får du veta om de är nöjda eller ej, det finns de som har referenser men där kunderna är missnöjda.
Inlägg 14 av 17
2008-10-07, kl 04:03
Ang web.. e 107 är ju gratis !?
Vill du ha en egenkodad från scratch.. med login... med tillhörande applikationer i ..samt en burk att driva den på kan du höra av dig.
En vän kan slänga ihop nåt i ASP åt dig. .så slipper du företagens blaffiga logo varän du tittar...
Eller som sagt.. e 107 och modda den efter eget behov.
För övrigt så ..som det står i forumet.. lätt o be om FA skatt.. bygg kundkrets innan du köper upp lager.. om du behöver ett lager.
Kolla leveranstid.. ta ordrar,., sedan gör en beställning på vad du fått in .. ja bla bla.. :)
Inlägg 15 av 17
2008-10-07, kl 04:04
e 107 är community kanske... men som sagt.. det finns gratis handelsplats mallar att tanka hem.
Inlägg 16 av 17
2008-10-07, kl 07:53
Jag har läst denna tråd med visst intresse.
Monica frågar hur hon skall göra. Ser bara att hobn fått vissa svar men inte nyckeln till allt:
-Nyckeln är ju att ha en GEOMARBETAD plan och en BUDGET. Att i teorin ha testat sin ide. Bestämt målgrupp bland kunderna, osv. Om man försöker sälja allt till alla går det oftast galet. Du vet ju produkten vilket är en bra början. Men det jag saknar är att du måste deffiniera kunden och hur och vart du hittar kunden. Varför skall de köpa från just dig? Du måste ha en USP - Unique Selling Point, något som gör att du skiljer dig från mängden. Något som gör att kunden vill handla och handla av just dig. Du måste också ha ekvationen rätt: Vad kostar din produkt, all inclusive, till din kund. Många nystartare missar detta. En riktig prisberäkning från vad produkten kostar dig (vilket beror på mängderna du köper bl.a.) till fraktkostnader via alla omkostnader du har och ditt prispåslag.
En annan sak nystrtare oftast missar är att marknadsföring kostar pengar. Dels handlar det om att ha rätt och optimal marknadsföringsstrategi dels att ha en budget för marknadsföringen. Man skall inte slösa pengar på onödiga saker men utan marknadsföring är det som att öppna en fysik, riktig, butik på Kebnekajses topp - Ingen httar dit. Första intrycket gär sdkillnad. Om din webshop ör amatörmässig förlorar du de flesta kudnerna - för alltid. Skall du sälja en spciell produkt där kunderna vet vad de vill ha och du är ganska ensam på markanden kan en enklare sak fungera bra - du har ju det de vill ha, men om du skall sälja en produkt under konkurrens till en kundgrupp som inte MÅSTE köpa produkten så krävs det mera. Surfa runt på hemsidor och titta vilka verkar fungera och vilka inte gör det.
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inlägg 17 av 17
2008-10-11, kl 22:59
Att tänka efter före start är oftast den största besparing man gör i början, när det sedan går bra så är det ju trevligt om man får behålla något också. Då kan ekonomistryrning komma väl till pass.
[email protected] Start av företag i Sverige och Lettland samt ekonomistyrning.
[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.