Hej!
Visst finns det gratisprogram. Det finns billigare alternativ. Men så finns det professionella program och mindre professionella. Jag som jobbar professionellt dagligen som illustratör, visst kan jag jobba i gratisprogram, men nja, jag gör inte det på grund av olika kvlitetsskäl.
Jag använder mig av Wacom Intuos3 ritplatta ( www.wacom.com ) i mitt jobb som illustratör. Ja det finns billigare alternativ, men nja, de är egentligen inga bra alternativ. Allt handlar inte bara om det finns gratis och billigare. Det finns de som inte ids betala för programvaror och därför laddar ned olagligt för att slippa betala. Visst, det finns många alternativ här i världen. Men vill du arbeta professionellt ja då väljer du en viss typ av programvaror just för att du ser fördelarna.
Visst Kenny Bräck skulle kunnat köra en vanlig volvo 240 när han ville tävla i Indy 500, men han gjorde inte det.
Välj det alternativ som fungerar för dig. Gratis eller betala för det. Det är upp till dig. Jag föreslog ett riktigt bra alternativ, proffsigt alternativ dessutom.
Men just nu vet jag att man kan ladda hem en testversion av CorelDRAW Graphic Suite X4 på www.corel.co.uk
Och Corel säljer även andra alternativ, bland annat Corel Paint Shop Pro X2, även den som testversion just nu.
Vad som än väljs ha kul.
Jag har CorelDRAW Graphic Suite X4 och är nöjd med det.
Stefan