Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

KORKADE FRÅGOR, BUTIK...

Inlägg 1 av 2

2007-01-05, kl 18:46

username

Medlem
#48771

Inlägg: 39

KORKADE FRÅGOR, BUTIK...

Hej,
hoppas någon kunnig kan svara inom butiksbranschen.
Ska förhoppningsvis snart, öppna min klädbutik.
Men hur görs bokföringen av varorna i butiken. Har sett i andra butiker att innehavarna titt som tätt, rusar omkring med pärmar och prickar av... har aldrig frågat VAD de prickar av...

Räknar de plagg eller så?
En annan fråga: Jag måste köpa in mig på en kassa-apparat. Billigt helst. Såg att olivetti.se har från ca 1600 kr. Räcker det med en sådan till en klädbutik?

Hur funkar en sån där terminal/dosa för betalkort? Måste jag abbonera på något för att pengarna ska kunna dra från mina kunders kort till mitt butikskonto, eller?
Helst vill jag undvika så mycket utgifter som möjligt då jag har liten marginal för allt.

Jag vet ju att jag kkommer ha en mängd olika varugrupper så som byxor, underkläder, skor mm.
Sparas all infon från kassaregistret i apparaten eller är det på pappersrullar? Dumma frågor möjligen :O)  ...

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2007-01-11, kl 12:22

Stiwenius

Stiwenius

Inlägg: 9

Goddag Jeanette
Det var en hel del frågor, ska försöka besvara dem,
1 Det som de kollar är lagret, dvs hur många av en vara de har kvar, det är nog mest för deras egen skulle, för bokföringen behövs detta bara göras en gång per år.
2 Helt klart, bara den har så att du kan ha några olika grupper för kläder, samt att den har så att du kan slå ut en Z-rapport.
3 Om du skall ta betalt med kort, måste du ha en kortläsare, denna kopplas till ditt bankkonto, det finns några olika på marknand, jag skulle säga att du först pratar med din bank, och ja man hyr eller köper apparaten sedan betalar man en avgifter när de används
4 med rätt kassa apparat, se ovan kan du läsa ut allt detta

Tycker inte att detta är konstiga frågor, har Ni även titta på hur ni skall lägga upp bokföringen, vilken typ av företag etc.

Verkar ju vara så att Ni ändå är bra på väg, har Ni fler frågor är Ni välkomna att maila, ringa oss

Med vänlig hälsning
JBG Gruppen
www.jbgroup.se
[email protected]
08-51176525
Joakim Stiwenius

Inläggets betyg
Svara Svara med citat