Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Hur bokför jag ...

Inlägg 1 av 6

2006-09-17, kl 21:32

Jasmin

Jasmin

Hur bokför jag ...

Hej, har precis startat en enskild firma, och har ett par frågor

första fråga är: skicka skatteverket ett brev till mig hur mycket F-skatt jag ska btala per månad eller måste jag räkna ut de själv? Jaghar fyllt i alla papper och fått inbetalningskort men inget som tyder på vilket belopp som ska betalas in.

Min andra fråga är:
Jag köpte en affärsrörelse och funderar på hur man ska bokföra den. Det är en hyreslokal, som jag hyr, men jag fick betala ett visst belopp för att ta över den nuvarade röreslsen. Så min fråga e kort o gott vilka konton ska jag använda i BAS2005??

Vore tacksam för svar.

MVH

Jasmin
Arvika Livs

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2006-09-17, kl 22:09

antonio

antonio

Du borde få en preliminär skatt som ska betalas varje månad, denna har beräknas på det resultat du förväntas göra under kommande tid utifrån din deklarering?
Har du anledning att tro att den framtida skatten är högre kanske du kan revidera din deklaration eller göra betalningar utöver den preliminära skatten.

Den rörelsen du köpte har upphört och dess tillgångar tillhör nu din
rörelse? så jag tror att tillgångarna ska redovisas som vanliga
tillgångar. Handlar snarare om en omvandling av likviditet till
tillgångar.

Om det inte handlar om reala tillgångar och du köpte ut den förre som
drev verksamheten (betalade extra utöver vad tillgångarna är värda för att ta över verksamheten) vet jag
inte...

Tar nog mig vatten över huvudet som försöker besvara din fråga...

Om det är en hyresrätt du har köpt kan du kanske använda kontot 1060 Hyresrätt,

Det handlar nog om att göra en uppdelning mellan omsättningstillgångar och fasta tillgångar...

Hoppas det hjälper dig lite annars är det bara att vänta på ett mer kvalificerat svar

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2006-09-19, kl 16:34

foretagande

foretagande

På samma papper som ditt F-skattebevis finns det uppräknat hur stora belopp du ska betala varje månad i F-skatt sedan måste du själv komma ihåg att betala du får inga inbetalningkort utöver detta besked.

När du köpte rörelsen har ni säkert gjort en värdering av vad om ingår i köpet. Det belopp som inventarierna är värderade till ska bokföras på 1820. Har du också övertagit och betalt för ett lager av varor ska den delen bokas på 4010 som varuinköp. Ett ev pris över detta bokförs på 1070 som Goodwill.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 6

2006-09-20, kl 20:10

Jasmin

Jasmin

Heej
Tack för era svar

Jag tittade på min F-skattesedel, men på den står det ingen summa vad jag kan se. Måste jag räkna ut det det i o m att de e en egen firma eller beror de på att första deklarationen för firman är väl inte förran nästa år?? Om jag nu har förstått detta med deklarationer rätt

vad gäller rörelsen så står det bara överlåters rörselsen inkl ev. varulager och inventarier för en summan av xxx SEK.

Men allt som fanns i lager var gammalt så de slängde vi och alla saker som fanns inne lokalen var väldgt gammalt, se har funnits i lokalen sendan 1964. Kan jag skriva hela summan på 1070 som godwill, och vad innebär Godwill igentligen?

Jasmin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2006-09-22, kl 16:16

hfohrman

hfohrman

Frågan är. Vad satte du för bokföringsår på företaget när du registrerade. Om du detta skedde efter halvårsskfftet så kanske du satte nästa bokslut till 31/12 2007. Och då klarar inte skattemyndighetens system att kräva in f-skatt för månaderna i 2006.

Så du lär nog isåfall få betala f.o.m januari och får då detta papper i god innan.
Om du har månadsmoms skall den dock redovisas redan nu.

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2006-09-22, kl 16:49

foretagande

foretagande

Du ska få två papper från Skatteverket. Ett som har rubriken Registreringsbevis och där själva f-skattebeviset finns med på. Sedan ska du också få en lapp som har rubriken F-skattsedel. På den senare står vilka förfallodagarna är för G-skatten samt vilket belopp som betalas var gång och totalsumman.
Sedan stämmer det också att om du inte ska deklarera nu 2007 för 2006 så ska du inte heller betala någon F-skatt förrän nästa år. Du kommer ju inte att ha något att deklarera för detta året isåfall och ska därför naturligtvis inte heller betala in något. Däremot kommer inbetalningarna nästa år att bli högre än ett "normal år" eftersom du då har 1 ½ års resultat inklämda på ett år.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat