Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

hur gör man?

Inlägg 1 av 8

2008-11-21, kl 17:11

Jasmin

Jasmin

hur gör man?

hej
startar en städfirma, och jag funderar på hur jag ska bokföra resorna för varje uppdrag. Om jag har förstått rätt så får jag inte dra bensinkostnaderna utan det ska redovisas 18/milen, vilka konton blir det? och ska jag redovisa dagligen/veckovis/månadsvis? ska jag betala ut till de anställa reseersättning oxå eller ingår det liksom i lönen? många följdfrågor, hoppas någon kan reda ut det till mig.
Jasmin

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2008-11-21, kl 17:27

Ulf Erik

Ulf Erik

Behandlingen av bilkostnader i enskild näringsverksamhet och HB skiljer sig om använder sin privatbil eller har en företagsbil då alla kostnader får dras av.

Om ni använder privata bilar så är den skattefria milersättningen 18,50 kr. Där finns ett konto i BAS kontoplanen 7331 som kan passa för anställda. Använder ni företagsägarens privatbil använder man konto 5618.

Om du har anställda med månadslön kan det vara lämpligt att reglera bilersättningen som en särskild post förutom lönen och därmed få det bokfört månadsvis. På bilersättningen inom normen 18,50 beräknar man inga arbetsgivaravgifter och drar inte av någon skatt.

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2008-11-21, kl 18:00

Jasmin

Jasmin

vi ska driva ett Hb och bilarna står på bolaget.
vi är 3 anställda med en månadslön låt säga på 18 500, använder spcs lön special 600, den borde väl sköta det med automatik, ingår då de 18,5 per mil eller ska jag alltså ge dem 18,5 utöver deras månadslön?

vill göra rätt för mig liksom.

med alla kostnader menar du att jag får bokföra bensinen, inkl moms, och spolvätska o sådant?

Jasmin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 8

2008-11-21, kl 20:22

Ulf Erik

Ulf Erik

Om bilarna står skrivna på HB drar man av alla kostnader för dem i rörelsen när de inträffar. Man gör även värdeminskningavdrag på inköpskostnaden.

Då det rör sig om firmabilar betalar du inget extra till de anställda för att de använder bilarna - de har väl sin timersättning vare sig de städar eller kör bil?

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2008-11-21, kl 23:08

Jasmin

Jasmin

tack så mycke, det var ungeför det jag hade räknat ut, ville bara vara säker.
ha en trevlig kväll

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2008-11-21, kl 23:13

Ulf Erik

Ulf Erik

menar du att jag får bokföra bensinen, inkl moms, och spolvätska o sådant?

Jasmin
Du ska givetvis dra av all moms på bilkostnaderna även på drivmedel men bara hälften på leasingavgift om det rör sig om personbilar och redovisa den för sig.

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 7 av 8

2008-11-21, kl 23:18

Jasmin

Jasmin

jag ska inte leasa bilen utan köpa den kontant av en privatperson, så jag kommer inte kunna dra av moms på den, även om jag har ett kvitto eller hur?
:D tack så mycket för hjälpen

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2008-11-22, kl 12:56

Ulf Erik

Ulf Erik

Det år riktigt man får aldrig dra av moms på personbilsinköp, utan enbart halva momsen på leasingavgifter för personbilar.

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat