Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Att skjuta upp förluster?

Inlägg 1 av 6

2006-10-09, kl 16:13

grigo

grigo

Inlägg: 8

Att skjuta upp förluster?


Hej, undrar om någon kan svara mig på följande fråga.
 
Jag startade en enskild firma under maj i år och har hittills haft kostnader på ca. 25.000 kr. Jag har inte haft några intäkter alls vilket innebär att jag kommer att göra en förlust på 25.000 kr. Av dessa utgörs 11.000 kr för en försäkringskostnad vilket är avdragsgillt som jag tyvärr inte kommer att kunna utnyttja då jag inte har någon vinst.
 
Kan jag skjuta upp mina förluster till nästa år då jag eventuellt kommer att göra vinst? Om ja, hur bokför man det?
Jan Grigo:
Hej, undrar om någon kan svara mig på följande fråga.
 
Jag startade en enskild firma under maj i år och har hittills haft kostnader på ca. 25.000 kr. Jag har inte haft några intäkter alls vilket innebär att jag kommer att göra en förlust på 25.000 kr. Av dessa utgörs 11.000 kr för en försäkringskostnad vilket är avdragsgillt som jag tyvärr inte kommer att kunna utnyttja då jag inte har någon vinst.
 
Kan jag skjuta upp mina förluster till nästa år då jag eventuellt kommer att göra vinst? Om ja, hur bokför man det?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2006-10-10, kl 21:29

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Alt 1. får du inga inkomster snart stänger gärna skattemyndighet av dig och anser att du inte driver något företag.

alt2 och det är det du ska gå på är att du sparar underskottet och kan göra det under de 5 första åren för att kvitta mot senare vinst.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2006-10-11, kl 12:01

grigo

grigo

Inlägg: 8

Tack för svaret.....men hur sparar man underskottet, dvs. hur bokför man det?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2006-10-11, kl 12:48

antonio

antonio

Inlägg: 240

Periodiseringsfonder?
Står att vinster under ett år får avsättas till periodiseringsfond med högst 30% för näringsidkare, hur gäller det då förluster? Får hela förlust periodiseras eller föreligger det någon gräns där med?

http://www.skatteverket.se/download/18.18e1b10334ebe8bc8000115010/kapitel_18.pdf#search=%22periodiseringsfonder%22

http://www.bas.se/kod/documents/Kontotabell_2006_2.pdf

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2006-10-11, kl 12:59

antonio

antonio

Inlägg: 240

Periodiseringen är lite skum,

Iaf; lite mer info
http://www.nutek.se/sb/d/350/a/1184

"I enskild firma och handelsbolag har du möjlighet att spara ett
underskott i verksamheten framåt i tiden. Underskottet förs in i nästa
års deklaration och minskar nästa års resultat. Underskottet får sparas
hur länge som helst.

Det finns också en möjlighet att under de
fem första åren du bedriver aktiv näringsverksamhet kvitta en förlust
mot inkomst av tjänst eller mot andra förvärvsinkomster. Speciella
regler styr hur stort belopp som får kvittas."

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2006-10-11, kl 14:47

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Varje år är när det gäller resultatet en avslutad del, dvs när du bokför upp årets resultat (i ditt fall en förlust) så finns den inte längre med i resultaträkningen bara i balansräkningen som en del av det egna kapitalet.

Nu är ju inte deklarationen och bokföringen samma sak. Om deklarationen ett år på slutraden visar en skattemässig förlust så ska det beloppet in på en "minusrad" nästa år och minskar därigenom nästa års skattemässiga resultat med fg års skattemässiga förlust. Har man även detta år en förlust så rullar den med på samma sätt till nästa år.

Det viktiga här är alltså att förstå skillnaden mellan att ha ett bokfört resultat och det skattemässiga resultatet som alltså inte alls är samma sak.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat