Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Eget kapital

Inlägg 1 av 7

2007-09-23, kl 19:35

JakobSthlm

JakobSthlm

Eget kapital

Hej,

Jag har just startat en enskild firma och företaget ska få låna pengar av mig privat i startkapital. Kort och koncist: Vilket kontonr i Baskontoplanen ska jag anteckna i min bokföring? Det kan väl inte vara 2010 som avser Eget kapital, delägare 1 eftersom jag är den enda "delägaren" då företaget ej är HB utan enskild firma. Detta leder till att det bara finns 2018 kvar som avser övriga egna insättningar. Är det rätt?

Samma problem uppstår när det är fråga om egna uttag, i detta fallet min månadslön. Detta måste väl ändå vara övriga egna uttag enl. 2013 och inte varuuttag enl. 2011? Jag antar att varuuttag då syftar på uttag av företagets varor.

Jag undrar också om verifikatonsnummerna ska antecknas löpande från den första verifikationen. Dvs blir det så att den första verifikationen får verifikationsnummer 1, den andra 2 osv?

Väldigt tacksam för svar!

Mvh Jakob

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2007-09-23, kl 19:56

Ulf Erik

Ulf Erik

Du har alldeles rätt på alla punkter.

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2007-09-24, kl 08:57

username

Anders
Svensson

Kan en enskild firma låna pengar av dig? Du och firman är ju samma person? Men det verkar ju vara OK på din beskrivning. Kul att veta ;-)

-

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 7

2007-09-24, kl 11:20

Ulf Erik

Ulf Erik

Du får tänka dig att du består av 2 personer (persona på latin bertyder mask) en privatperson och en företagare. Företagaren lånar av privatpersonen och har därmed en skuld för företagets egna kapital.

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2007-09-26, kl 20:52

JakobSthlm

JakobSthlm

Tack så mycket för svaren!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2007-10-20, kl 11:45

nolkarr

nolkarr

Ja, för visst är det väl så att det jag själv lånat ut kan jag ta tillbaka då det finns pengar, utan att göra ngt mer? Jag menar skatta för det och så, dom pengarna är ju redan skattade för en gång?!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 7 av 7

2007-10-20, kl 15:14

foretagande

foretagande

Dina egna uttag eller insättningar i företaget påverkar aldrig skatten. Du beskattas för ditt resultat och en egen insättning/uttag påverkar enbart balansräkningen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat