Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Öppet köp rätt?

Inlägg 1 av 2

2008-11-11, kl 19:00

username

Sana
soo

Öppet köp rätt?

Hej, jag funderar på att öppna en webbutik, vet redan vad jag ska sälja och efterfrågan är stor särskilt med de otroligt låga priser jag kommer erbjuda!

Undrar bara hur det är med öppet köp, har kunden rätt till det eller är det upp till varje enskilt företag?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2008-11-11, kl 19:23

Silvin

Silvin

Öppet köp är inget du är skyldig att lämna, utan lämnas enkom som en service och säkerhet för kunden att "våga handla".

Däremot när du har en webbshop så faller det under Distanshandelslagen.  (http://www.notisum.se/index2.asp?iParentMenuID=236&iMenuID=314&iMiddleID=285&top=1&sTemplate=/template/index.asp)

Vilket ger konsumenten ångerrätt i 14 dagar, däremot går det att avtala bort ångerrätten. Ångerrätten gäller dock beställningen som sådan och inte varorna. Vilket gör att vissa som levererar specialproducerade varor inte börjar arbeta med produkten innan ångerfristen gått ut.

Telefonleverantörer har även oftast möjligheten att "aktivera" tjänsten direkt mot att man frånsäger sig ångerrätten, t.ex. bredbandsbolaget.

Men sätt dig in i konsumentköplagen och Distanshandelslagen så har du lite kött på benen vad som gäller i alla fall.

/Per

Per Silvin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat