Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

STARTA EGET? HUR???

Inlägg 1 av 4

2008-11-25, kl 01:06

username

Sana
soo

STARTA EGET? HUR???

Jag har i flera år drömt om att driva en egen webbutik, jag har hittills köpt in och sålt varor via annonssidor.
Nu har många sagt åt mig "men varför startar du inget eget? Det värsta som kan hända e ju att du får stänga igen"
Är det verkligen så enkelt?

Jag vet vad jag ska sälja och att det är en produkt som garanterat kommer säljas bra!
Så vad är nästa steg?

1) Vart vänder jag mig till för o registrera företag
2) Vad mer är det jag ska registrera/anmäla?
3) Andra saker att tänka på?
4) Är det fler "pappersarbeten" än skatteredovisningar? Månadsvisa redovisningar för ngt?
5) kostnader att starta eget ungefär?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2008-11-25, kl 10:27

username

fdsfdsfs
ssssffsd

1. Smidigast är nog att registrera på https://www.foretagsregistrering.se/

2. På den sidan kan du välja att registrera F-skatt/A/FA osv
Beroende på vad du ska sälja så kanske du behöver tillstånd?

3. Jag säljer själv varor på nätet och vet hur viktigt det är att hålla koll på hur marknaden skiftar, även om man importerar varor eller är beroende av leverantörer som importerar så kan valutor påverka priserna ganska mycket.

4. Inte rätt person att svara på det :)

5. Tror priset ligger på 900-1000kr

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2008-11-25, kl 10:40

Silvin

Silvin

1. www.foretagsregistrering.se är en sida som Bolagsverket driver för att registrera företag.

2. För att starta verksamheten behöver du inte anmäla mer än registreringen av företaget, sen beroende på vad du säljer kan det kräva olika tillstånd och därför kan du behöva vända dig till olika myndigheter för detta.

3.
- Banktjänster, giro.
- Vilken webbshopslösning du vill ha och kostnad för denna. Gratis alternativ med lite merarbete eller färdigbetallösning.
- Bolagsform

4. Du redovisar Moms, antingen kvartalsvis eller helårsvis beroende på omsättning och vilja. Sedan ska du lämna in årsbokslut.

5. Registreringskostnaden ligger kring tusenlappen. Sen finns det kostnader som tillkommer för verksamheten. Sköter du redovisningen själv, om inte då tillkommer en redovisningskonsult, eventuellt 10 000:-. Kostnad för din webbshop. Mikael Åkeson här på forumet har en webshop genom sitt bolag C4Media som ligger kring 3000:- i kostnad. Marknadsföringskostnader allt från 0-20 000:- är väl en rimlig uppskattning.

Så kostnaderna kan variera en del beroende på hur mycket du kan och vill göra själv.

Det kanske inte ger svar på allt, men en liten del.
Fråga gärna på om du har fler frågor!

Per Silvin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2008-11-25, kl 19:09

username

Sana
soo

Åhh tack för svaren! Det blev mycket klarare nu! :) Och det känns bra att det är ungefär som jag hade trott.

Jag hade tänkt att sköta det mesta själv, i alla fall till en början, sen får jag se om jag klarar allt på egen hand eller inte beroende på hur den växer.

Har kikat runt lite där de säljer webbutiker och har textalk.se som låter billigt och bra. Så då är det väl bara att köra igång o ge mig in i eget företagsvärlden :)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat