Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Vända momsen?

Inlägg 1 av 3

2008-10-19, kl 18:33

username

Cina
LN

Inlägg: 18

Vända momsen?

Hej!

Jag använder Swedbanks E-bokföringsprogram. Nu visar det sig att jag har redovisat fel i momsdeklarationen eftersom jag inte kände till att man måste klicka på ordet "Nästa" så att momsen vänds. Detta har inneburit att den gamla momsen har lagts på nästa momsdeklaration, vilket i sin tur innebär att jag har fått tillbaka alldeles för mycket.

Nu är det så att man i detta program får upp små varningsrutor innan man t ex ska spara något men ingen i samband med att man gör sin momsdeklaration. Man skulle ju kunna tänka sig att man fick upp en varningsruta där det står följande; Om du väljer att inte klicka på ordet nästa så ligger momsen kvar och läggs på till nästa momsdeklaration.

Man kan inte ens läsa sig till i "Hjälpen" i programmet, eller i bankens egen instruktionsbok och inte heller blir man visad interaktivt att man ska klicka på ordet "Nästa" för att momsen inte ska följa med till nästa momsdeklaration. Jag har heller aldrig fått en instruktionsbok och enligt min konsult på supportföretaget för programmet är jag inte den enda som har råkat ut för detta.
Följande kan man läsa sig till om programmet; Ingen risk att du glömmer något i bokföringen.
Varje gång du loggar in till internetbanken företag kan du plocka upp en lista som visar alla kontohändelser som ska bokföras. Det enda du sedan behöver göra är att välja bokföringskonto och klicka på "OK ". Snabbt och enkelt. Så här går man tillväga vid momsredovisningen:
• Från sitt bokföringssystem kör man ut en momsrapport som innehåller de saldon som ska föras in på skattedeklarationen.
• Beloppen förs över till skattedeklarationen med vanlig kulspetspenna.
Även momsen bokförs korrekt och momsrapporten fylls i automatiskt.

Mina funderingar är nu; ska jag belastas med hela skulden om banken tillhandahåller ett program där detta misstag har kunnat begås?

Tror ni att jag skulle kunna gå vidare med detta om det är fler än jag som har råkat ut för samma problem?

Hälsningar
Cina

Cina

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2008-10-20, kl 09:00

hohrn

hohrn

Inlägg: 42

Hej!

Tyvärr är det så enligt bokföringslagen och skattelagarna att det är näringsidkaren som har ansvar för att bokföringen. Att man sedan använder en programvara som har brister eller en bokföringsbyrå som gör fel har ingen betydelse vad gäller den skatterättsliga frågan.

Du skulle möjligtvis kunna ställa ett skadeståndsanspråk mot programvaruleverantören för den skada som eventuellt har uppstått. Men jag tror att det kan vara svårt.

Mvh

Henrik Öhrn


Henrik Öhrn
Auktoriserad Redovisningskonsult

Filip Erikssons Affärsbyrå AB
Box 14
730 30 Kolsva
Tel. 0221-51040
[email protected]
http://www.affarsbyra.se/

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2008-10-22, kl 19:54

username

Cina
LN

Inlägg: 18

Tack så mycket för ditt svar Henrik!

/Cina

Cina

Inläggets betyg
Svara Svara med citat