Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Arvode och royalty

Inlägg 1 av 7

2006-09-20, kl 18:22

Dahlquist

Dahlquist

Inlägg: 41

Arvode och royalty

Jag har målat en figur som ett stort kortföretag vill köpa och använda i en kampanj där de kommer göra gosedjur, påsar och vykort med figuren. Frågan är hur mycket jag kan ta för detta? Och kan jag kräva royalty?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2006-09-20, kl 23:02

scandirama

scandirama

Inlägg: 3

icke....,  då gör de bara något bättre själva, och du får inte ett rött öre då.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2006-09-20, kl 23:35

antonio

antonio

Inlägg: 240

Haha...

Du kan kräva så mycket de är beredda att betala för det. Och inte mer. Hur mycket de är villiga att betala eller erbjuda i royalti kan aldrig jag eller Mete veta :P

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2006-09-21, kl 01:23

scandirama

scandirama

Inlägg: 3

Ge inte henne en massa hopp nu....  Its not an american movie man!  =)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2006-09-21, kl 08:40

Dahlquist

Dahlquist

Inlägg: 41

Tack för alla svar, framför allt de till min privata mail som inte syns här. De har varit till stor hjälp.
Dock tycker jag att du Antonio har en rätt tragisk inställning. Jag blir rädd när jag läser ditt sista inlägg. Hoppet är det sista som lämnar en (innan man bör tänka på att avveckla sitt företag).
Jag förstår att du försöker vara realist, men samtidigt så måste man ju som egenföretagare stå för sin egen rätt och tycka att det man gör är värdefullt. Om man inte gör det själv kan man ju inte heller förvänta sig att andra ska göra det.
Jag skulle aldrig i livet arbeta näst intill gratis, varför skulle jag? Varför skulle någon?
Dessutom kan man oftast känna av när det går att förhandla, och då måste man ta den chansen. Tack igen.
Och stå på er alla egna företagare! Stå för er rätt!

 

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2006-09-21, kl 09:47

antonio

antonio

Inlägg: 240

Nämen :D det var ju Mete som hade den cyniska inställningen :P

Min inställning var neutral och objektiv... man kan inte få mer än någon är beredd att betala... det svåra är att försöka klura ut hur mycket detta är ;)

Förhoppningsvis förhandlar du med ett företag som gör rätt för sig och belönar den som hjälper företaget att generera ytterligare vinster.
Om du kräver en moderat procentandel av de vinster företaget kan tänkas göra pga av din figur så borde det ju inte vara en större märkvärdighet att tillgodose detta...
Att mäta den faktiska vinsten från att just din figur används är svårt att mäta... företaget själv kanske inte ens vet det.. till en början så värdesatte man nog inte t.ex. adidas logo som särskilt värdefullt... men efter marknadsföring etc så har det nog blivit en högt värderad sådan... då är frågan... uppstod detta värde pga av logon i sig? eller pga aktiv marknadsföring...

Det kanske vore ett alternativ att ge företaget rättighet att använda figuren under en viss tid för att sedan omförhandla avtalet... visar det sig senare att figuren var en jättestor succé kan du omförhandla avtalet och sedan lämna över rättigheterna helt till ett bättre pris? Det tycker jag låter bättre än att spekulera om framtiden med en gång.... på så sätt kan man lite bättre se hur mycket nytta figuren faktiskt genererar.
Kräver man en alltför hög summa i relation till hur mycket företaget kan tänkas värdera detta till kanske företaget dock blir sårat och bestämmer sig för att be vaktmästarens barnbarn designa en figur.

Det finns ett företag som säljer företagslogor för ca 1000-2000 kr, detta kanske bör anses vara företagets alternativ?  Dock vet inte jag eller Mete hur bra din figur är eller hur mycket företaget värderar figuren till...


Lycka till

Mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2006-09-21, kl 12:41

Dahlquist

Dahlquist

Inlägg: 41

Hej Antonio.
My mistake. Förlåt, jag tog fel på namn.
Så klart, det var ju Mete som var pesimisten/realisten.
Tack för dina tankar Antonio.

Jag håller med dig; situationen är komplex. Detta är verkligen nackdelen med att vara frilansare, man måste hela tiden förhandla och sätta pris på sig själv och sitt arbete. Det är INTE kul.

Men tack för ditt inlägg.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat