Inlägg 1 av 1
2008-02-07, kl 15:52
Parallellimport
Mitt företag har ensamrätt på varor tillverkade i annat EU-land och med försäljning i ett stort antal länder i världen, inklusive Europa. Då vi förvärvade ensamrätten hade tillverkaren redan ett antal grossister i Tyskland. En av dessa tyska grossister säljer varor vidare till Sverige genom en svensk agentur.
Vi har nu behov av att kunna marknadsföra varorna för att märket skall kunna växa och bli konkurrenskraftigt även här, men detta bromsas av att det finns fler som vill sälja på Sverige. Om det bara hade gällt annonsering hade tillverkaren kunnat ta det, men vi har ett uppdrag att göra mera arbete mot tex. svenska läkarmottagningar med information, både genom utskick och besök med genomgångar vid sjukhus, deltagande med information vid konferenser, mediakontakter etc. Detta är åtgärder som kan vara svårt att sätta prislapp på, och det är inte det som är vår överenskommelse, att vi skall sköta marknadsföring åäven åt andra som vill åka snålskjuts på vårt arbete.
Den tyska grossisten får inga varor alls från tillverkaren för tillfället eftersom de vägrat skriva på ett avtal som skulle binda dem till att inte leverera den här varugruppen till svenska butiker. Grossisten har löst detta med att (antar vi) i sin tur köpa från någon annan grossist och deras svenska agent fortsätter glatt att sälja samma varor.
Kan man komma åt detta på något sätt? Den tyska grossisten och deras agents agerande är direkt konkurrenshämmande eftersom de lägger stora hinder i vägen för att varumärket skall kunna växa på den svenska marknaden.
Lisbeth
Svara Svara med citat