Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Aktiesäljare på nätet?

Inlägg 1 av 5

2004-09-08, kl 00:28

username

Borttagen
medlem

Aktiesäljare på nätet?

Hej! Jag undrar om det är möjligt att öppna ett företag som köper och säljer aktier åt privatpersoner?? Liknande som: www.aktiedirekt.se. Och om man kan vad måste man vara utbildad till eller måste man alls vara utbildad för det?? mvh erik

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2004-09-08, kl 13:14

username

Ingemar
Sandberg

Hej! Ja självklart finns det möjlighet att skapa ett sådant företag men för detta krävs det förstås kunskap.

Någon utbildning inom ekonomi är väl att rek skulle jag väl tro.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2004-09-08, kl 14:48

foretagande

foretagande

För att någon ska våga anlita ett företag för sina aktieaffärer är det nog nödvändigt att bolaget är både förvaltarregistrerat och omfattas av den statliga insättningsgarantin. För att få det krävs både stort kapital och stort kunnande.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 5

2004-09-08, kl 19:43

username

Ingemar
Sandberg

Ja helt klart så krävs att företaget är förvaltarregistrerat och omfattas av den statliga insättningsgarantin.

Tror att du får fundera lite mer kring din affärsidé hur du har tänkt med det hela, kunskaper är som alltid A o O.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2004-09-09, kl 12:18

gundepost

gundepost

Vad jag vet måste man godkännas av Finansinspektionen. Det är definitivt en hård bransch! Jag har handlat aktier aktivt i många år och sett en hel del liknande försök. Som tidigare svarats är det svåra att f kundens förtroende. Varför skall han anlita dig?

Jag har två förslag till dig:

Båda förutstter att du är riktigt duktig på aktiemarknaden!!

1. Du tar eget kapital/lånar och handlar med det. Är du tillräckligt bra och kan leva på detta kommer ryktet att sprida sig och du får kunder automatiskt och kan DÅ starta företaget. Vid det läget vet kunderna att du ÄR duktig.

2. Du startar en enkel liten (inofficiell) fond. Du låter de närmaste (familj, vänner...) satsa kapital. Du kör detta från en vanlig depå. Köper och säljer. Visar det sig att du gör bra resultat kommer fler vilja vara med och då är det läge att registrera fonden. Detta var ungefär så som Didner & Gerge startade, om jag inte minns fel...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat