Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Starta eget

Inlägg 1 av 7

2008-10-26, kl 14:14

username

Medlem

Starta eget

Hej!

Är en rätt ung tjej,22år, men har funderingar & drömmar att en dag starta eget.
De erfarenheter jag har sen tidigare är som försäljare i butik (Sen 1,5 år tillbaka) & som homeparty- försäljare i 3 år nu.

Vill starta en webshop till och börja med och sälja sexleksaker.
Visst branshen är tuff för det finns ofantligt många sidor och man får försöka att utmärka sig.

Om jag har fattat det rätt så finns det enskild firma & aktiebolag.
Vad är den stora skillnaden?

Sen för att starta måste man ha kunskap om att bygga hemsida eller anlita någon.
Köpa in ett lager, annonsera m.m

Men hur gör man om man inte har några pengar till detta.
Kostar ju en del att anlita en webdesigner, köpa in varor, material, lagerlokal, annonsering osv.
Tar man ett lån, försöker få tag i investerare (vilket kan bli svårt eftersom jag aldrig har haft ett eget företag)?

Vill bara ha lite råd och tips innan jag går vidare med mina ideér och tankar

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2008-10-26, kl 15:30

RoggaBoy

RoggaBoy

Webbutiken kan du äga själv genom en Osc-butik på öppen källkod. Kan hjälpa dig med det. Hör av dig på [email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2008-10-26, kl 15:36

username

Medlem

Tack för tipset

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 7

2008-10-26, kl 15:42

Lindros12345

Lindros12345

du behöver inte nödvändigtvis ha ett eget lager, du kan ha produkter från din leverantör på din hemsida, och när du får en beställning beställer du direkt från din leverantör, du betalar honom, och han skickar varan direkt till din kund, detta kallas drop-shipping och passar i de flesta fall väldigt bra om man ligger lite torrt på pengar vid uppstarten, sen kan du ju med tiden skaffa ett eget lager i takt med att intäkterna rullar in.

Ett mycket starkt tips innan du startar upp företaget är att gå till biblioteket och låna en bunt böcker om företagande och allt vad du kan hitta om det, utan förkunskap om vad företagande är och grundprinciperna i det är så motsvarar det som att gå och dyka i en sjö full med minor, det jag vill säga är att man har mycket större chans att lyckas om man har kunskapen än utan. Dessutom slipper du göra otaliga misstag som man garanterat gör utan kunskap.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2008-10-26, kl 15:45

username

Medlem

Ja precis.
Känner mig rätt ung än men min passion för att starta eget börjar överta.
Men vill ha mycket kött på benen.
Visst har jag erfarenheter av försäljning men inget om att driva ett eget företag, bokföring eller marknadsföring.
Men kanonbra tips.
Ska försöka hitta mig en mentor med som man kan bolla med.
Läste det tipset här i någon annan tråd.
Tack.

En kanonsida verkligen men hjälpsamma personer :D

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2008-10-26, kl 15:49

Lindros12345

Lindros12345

grymt! :D

Väldigt bra det där med mentor, de flesta misstagen görs mest p.g.a av bristande "guidance". När du kör igång, se till att alltid informera din mentor om vad du gör och planerar att göra etc. så han/hon kan tipsa dig om vad du borde göra och inte göra.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 7 av 7

2008-10-26, kl 15:54

username

Medlem

Precis, för den personen har mer kunskaper, åsikter och ideér så man får ut det bästa av allt.

Alltid bättre med två huvuden än ett :D

Inläggets betyg
Svara Svara med citat