Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Arbete av tjänst

Inlägg 1 av 1

2006-10-17, kl 16:43

gusraf

gusraf

Arbete av tjänst

Hej!
Har under de senaste åren arbetat extra på en gård i södra Sverige. Då jag nu pga studier flyttat till Stockholm funderar jag på att försöka hitta "extra-knäck" på lantbruk häromkring, men även tillbringa somrarna på min tidigare arbetsplats. Jag har pratat med en del folk, och fått känslan av att det vore lättare att få "uppdrag" om jag kör som egen med firma. Detta eftersom arbetsgivaren bara får en faktura från mig i stället för att behöva visstidsanställa, med allt arbete som det trots allt innebär.

Men jag fick en varning  från en bekant angående något som jag tror kallades arbete av tjänst (?). Han varnade för att det inte skulle falla skatteverket i smaken om jag fortsatte att utföra uppdrag för min förra arbetsgivare, som "konsult" med egen firma.

Vad gäller? Får man inte arbeta på samma arbetsplats om man kör som egenföretagare om man varit anställd (aldrig fast anställd) där tidigare?

Mvh
Gustaf Karlsson

Svara Svara med citat