Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Moms på utlandsfaktura?

Inlägg 1 av 8

2007-01-03, kl 15:17

goranstrand

goranstrand

Moms på utlandsfaktura?

Jag har fakturerat en tidning i England får några bilder som jag sålt till dom. Skall jag lägga på moms på denna faktura, eller fakturerar man inte moms till andra länder inom EU?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2007-01-15, kl 16:48

goranstrand

goranstrand

Ingen som kan svara på denna fråga?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2007-01-15, kl 16:57

hfohrman

hfohrman

Om kunden ger sitt VAT nummer till dig och du verifierar det mot EU's register (du hittar länken på skatteverket) så skall du inte fakturera moms.  Om han inte ger dig sitt VAT nummer så skall du ta ut momsen (Svensk 25%). Kundens VAT måste stå på fakturan liksom ditt.

Har dessutom för mig att du måste skicka en rapport varje kvartal med alla VAT nummer du fakturerat och summan.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 8

2007-01-15, kl 17:19

goranstrand

goranstrand

Är mitt VAT-nummer detsamma som mitt momsregistreringsnummer?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2007-01-15, kl 17:25

hfohrman

hfohrman

SKxxxxxxyyyy01  där

xxxxxxyyyy är personnummer/orgnummer.

Är inte hundra på denna rapport som skall in. Har för mig dom sa det på kursen jag gick för 2 år sedan men eftersom jag aldrig sålt till EU företag har jag inte kollat upp detta. Men det sitter någonstans i bakhuvudet.  

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2007-01-15, kl 17:29

goranstrand

goranstrand

Jag fick en check idag från England, men där har dom inte lagt på svensk moms (25%) trots att jag skrev det på fakturan. Kan det då vara OK att registrera denna inbetalning som en momsfriförsäljning?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 7 av 8

2007-01-15, kl 17:37

hfohrman

hfohrman

Du måste be att få deras VAT nummer. Utan det brukar skattemyndigheten gnälla regält vid en revision.  Och detta nummer är du skylldig att ta reda på plus kolla upp på http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/sv/vieshome.htm

Antar att dom har det då dom är en tidning.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2007-01-15, kl 21:57

Solvinden

Solvinden

Jag handlar från England, jag betalar ingen moms då. Men betalar momsen i en klumpsumma i Sverige så småningom. Det måste ju vara samma omvänt. Företaget i England skall betala i England och du ska inte lägga på moms om de lämnat sitt VAT.

MD

Inläggets betyg
Svara Svara med citat