Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Tjänsteresa med övernattning

Inlägg 1 av 3

2007-03-31, kl 15:42

goranstrand

goranstrand

Tjänsteresa med övernattning

Jag har gjort en tvådagars tjänsteresa med privat bil för ett kunduppdrag med övernattning på hotel. Min fråga är nu hur jag skall redovisa detta.

1) Jag betalade bensinen privat, så visst skall jag ta ut (Bokföra som en utgift) en milersättning på 18kr/mil
 från firman?

2) Skall jag även ta ut (Bokföra som en utgift) ett tvådagars traktamente då jag åkte 07:00 dag 1 och kom hem 21:30 dag 2?

3) Hotelkostnaden betalade jag privat, kan jag även bokföra den som en utgift, eller ingår det på något sätt i traktamentet?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2007-03-31, kl 17:10

hfohrman

hfohrman

1. Är bilen privat så drar du 18:-/milen. Detta kan du antingen bokföra och ta ut eller så drar du summan på deklarationen. Själv har jag en körjorurnal och drar hela summan på N1/N2 en gång om året.  Det blir ju oftast lite mer resor. Och ta upp sådant som att du åker till postem , åker och köper frimärken, åker och handlar kontorsmatr osv.

2. Samma sak här. Du kan bokföra 400:- eller så tar du allt för året i deklarationen.  Även här har jag ett excel ark som jag uppdaterar och så tar jag det i deklarationen. Men det är ju en smaksak.

3. Detta kvitto bör du kunna dra av på företaget som reskostnader. Om frukost ingick i rumspriset bör du dock minska traktamenet under punkt 2 med 40:- . 

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2007-03-31, kl 19:41

hfohrman

hfohrman

Vill bara lägga till i ovanstående inlägg. Detta med deklarationen gäller egen firma. Om AB så skall det bokföras.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat