Inlägg 1 av 3
2006-12-17, kl 02:57
Familjehem (Instutition)
Jag och min sambo är ett ungt par (25/26 år) och har sedan tidigare ett fosterbarn, samt nyligen blivit avlastningfamilj åt ytterligare ett barn.
Vi har nu i dagarna funderat på om vi skulle ta och öppna ett familjehem för ett par tre stycken barn till.
Därför så skulle jag vilja ha lite information, om någon har erfarenhet av en rörelse som denna, om vad som krävs av oss för att få starta ett företag.
Vad jag hittills vet är att man säljer platser till någon kommun för att dem ska få placera barnen hos oss.
Hur lätt är det att få banklån när man startar ett nytt företag? Eftersom företagets inkomst är ganska hög vid ett familjehem med 5 barn (8-10.000:- om dagen) så borde det inte vara ett problem egentligen?
Vad krävs det för utbildningar etc? Vi är som sagt godkända av 2 olika kommuner för att vara familjehem respektive kontaktfamilj.
Men vi har nu funderingar på att utöka verksamheten och göra det officiellt. Jag hoppas och tror att vi är ganska bra på det vi håller på med. Men vet inte vad vi behöver göra riktigt.
Ska förhoppningsvis registrera ett företag nu till veckan, så den biten är avklarad i alla fall.
Hoppas på att få kontakt med någon som kan detta. Då vi är noviser!
Tack på förhand.
Svara Svara med citat