Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum ABC för dig som vill starta eget

Enskild Firma - Frågor

Inlägg 1 av 12

2007-10-19, kl 13:49

username

Lars
Olsén

Inlägg: 5

Enskild Firma - Frågor

Jag har en affärsidé som jag tror skulle kunna fungera ganska bra, men skulle behöva ha svar på några frågor.
Har tänkt att starta en e-butik som säljer varor med 0:- i vinst för att sedan tjäna alla pengar på endast reklam.

* Vad för utgifter (som jag inte vet om..) kan företaget tänkas sig ha?

* Kan multinationella företag tänkas sig vilja göra reklam om idén är god nog? Trots att man "bara" är en enskild firma?

* Låt oss säga att vi har ett större företag som vill göra reklam månadsvis och fakturerar dem 100.000 SEK. Såvitt jag vet så försvinner cirka 55% i skatter/utgifter, vilket lämnar företaget med 45.000 i vinst?

* Av dessa 45.000, så kan jag ta ut detta som min egen lön?

* Sen om man enbart har ett företag eller två som kund så blir det inte speciellt mycket bokföringsarbete?

* Skulle också behöva ha kontakt med någon som har konto på www.order.se - behöver lite prisuppgifter.

* Alla tips och trix som jag bara kan få vore uppskattat!


MVH Larsa

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 12

2007-10-19, kl 14:16

username

Kent

Inlägg: 204

Jag skulle inte satsa på en sån här affärsidé med enbart ett par stora kunder. Försvinner en eller bägge har man ingen inkomst alls. Bättre då att satsa på fler kunder som betalar lite mindre. Försvinner en eller ett par stycken så har man fortfarande inkomster från dom andra.
Att ha 45% kvar när allt är betalt är en bra marginal. Man fär räkna in uppdateringar, webbhotell, domännamn, programvara, lokal (ev.), telefon, bredbandsuppkoppling, osv.
Eftersom du tänker sälja produkter så måste du ha ett lager, ett logistiksystem, fraktkostnader, kanske personal som sköter lagerdelen åt dej, fakturera (och då får du en massa jobb med bokföringen) osv. Så hur du skulle klara av en webbshop utan vinstintresse blir svårt att förstå.
Men lycka till! Alla har vi våra affäridéer och man måste satsa på det man tror på.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 12

2007-10-19, kl 14:29

websupporten

websupporten

Inlägg: 220

Hej Lars!

1. Det kommer att ta låååååång tid tills du lever bara på reklamintäkter av en site.

Lyckas du få 10 000 besökare per dag, då är det en annan femma.

2. Ang bokföring, ska jag rekomendera Bolagssupporten i Sollentuna eller deras bokföringskurser.

Lycka till!

Mvh
Daniel Belovarsky
Websupporten

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 12

2007-10-19, kl 17:11

username

Lars
Olsén

Inlägg: 5

Saken är den att, jag behöver inget lager.. har redan varit i kontakt med min blivande leverantör angående detta. Så fort en kund gör en beställning i min e-butik så skickas ordern direkt från leverantören till slutkund. Med andra ord - inget lager och inga onödiga kostnader.

Sen att jag inte skulle tjäna några pengar om en storkund skulle falla bort? Det är lugnt, då detta inte är min enda inkomst. Jag vill testa att driva detta och se om min idé fungerar.

Och skulle min idé gå igenom som jag vill, så blir det inga problem alls med att få dessa fåtal kunder att vilja göra reklam. Generera mycket trafik kommer det att göra i sådana fall.

Skulle jag få in bara 20.000-30.000 i månaden från reklamen skulle jag vara helt nöjd.

Sen är det tänkt att jag ska vara helt ensam.
Om jag nu måste ha en anställd, så blir del delägarskap med min bror. Men det lär funderas över innan starten.

Men utöver detta, hur mycket brukar företag ha som pålägg på leverantörspriserna plus moms? De behöver ju lägga på ytterligare pengar på priset för att kunna täcka alla löner, lager, lokaler och övriga utgifter..

En bekant till mig inom skobranschen berättade att de lade på sjuka summor för att täcka allt. Skor som i butik kostade 1200:- kostade enbart 350-400 att beställa hem.

Nu är det ju inte skor jag ska hålla på med, men det var ett exempel. Hur skulle det se ut om jag hade garanterade kunder som ville göra reklam, och sedan sälja exakt samma sko i butiken bredvid för just inköpspriset 350-400? Den butiken skulle få stänga ganska snabbt.

Hur som helst, feedback och lite mer konstruktiva idéer är vad jag behöver. Inte blir nertrampad för att jag tänker annorlunda än vanligt folk. ;)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 12

2007-10-19, kl 17:35

username

Kent

Inlägg: 204

Hej, Lars!
Meningen är inte att trampa ner dej utan att försöka komma med vettig kritik, både positiv och negativ. Nu är det så att om du nu har en leverantör av varor så får han dina kostnader istället. Så "skorna" som skoaffären köper för, ex.vis 400 kr kommer du att få betala betydligt mer för då hanteringen för din leverantör blir dyrare. Om du beställer ett par skor som ska skickas till NN så har du hela registreringsproceduren med namn och adress och allt annat. Är det återkommande kunder slipper man det jobbet. Dessutom om du då beställer 50 eller hundra par i stöten till din butik så behöver man bara göra ett utskick, en faktura, en orderhantering, osv. osv. Så istället kanske du får betala din leverantör 8-900 kr istället. Och då blir priset helt plötsligt inte så konkurrenskraftigt längre då du i skobutiken kan prova skorna, du kan känna på dom, kolla kvalitét, osv. Varför tror du folk åker till ställen som SIBA, Elgiganten, mf.l. för att handla hemelektronik när du kan handla billigare på nätet? Det är dessutom en trygghetskänsla om det skulle vara fel på produkten. Man kan då PRATA med folk i butiken samtidigt som man påvisar felet och kan visa produkten. Men har du fått tag på en bra leverantör som kan ge dej ett kanonpris tror jag folk är beredda att "chansa" i såpass stor utsträckning att du kan lyckas. Nu vet jag inte vilka produkter du tänker satsa på så jag har inga kommentarer om detta. Jag har själv jobbat inom logistikbranschen så jag vet hur det fungerar. Det räckte med att postnumret hade blivit fel så debiterade vi kunden 50 kr extra och då tar det ca. 1 minut att kolla upp detta på internet. Så det är betydligt dyrare att köpa "enstaka" par skor en att köpa en hel sändning. Det är därför som grossisterna har så litet påslag jämfört med detaljhandeln per vara. grossisterna säljer pallvis och tjänar sina pengar på att dom säljer i massor (gross=20 därav grossist). Jag tror du kan lyckas men att bara ha ett par kunder som ger reklamintäkter är en skör tråd att balansera på men det är upp till dej. Dessutom skrev du att bokföringen skulle bli enkel då du kanske bara hade intäkter från ett par kunder på reklamen. Men alla kunder i butiken? Dom måste ju betala dej och sen slussar du vidare pengarna till din leverantör annars går ju dina kunder direkt till leverantören nästa gång och slipper dej som mellanhand även om priset är detsamma. Och då missar du ju dina besökare på hemsidan så därför tror jag att du kommer att få lite större kostnader för bokföringen än du hade räknat med. Detta var lite konstruktiv kritik. Jag hoppas inte jag avskräcker dej med detta men du bör tänka lite runtomkring än vad du har gjort. Det är antagligen också därför som du ställer frågan här på forumet.
Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 12

2007-10-19, kl 18:12

username

Lars
Olsén

Inlägg: 5

Tack igen Kent, det var dock inte riktat enbart till dig även om det ser så ut (såg det nu). Utan jag syftade på ett par andra jag diskuterat detta med. Det var usch fy och blä att starta ett företag utan ett ordentligt vinstintresse. Jag vill ju naturligtvis tjäna pengar, men på ett annorlunda sätt. Annars skulle man ju inte starta ett företag.

----------------------------

Självklart blir det en kostnad för logistiken från leverantören.

När jag pratade med dem över telefon så vill de till en början att de skickar varorna hem till mig och mitt "lager". Men enbart tills de ser att jag är en återkommande kund hos dem, då vi skulle diskutera att sammankoppla min e-butik med deras logistiksystem. Hur det kommer att fungera kommer att diskuteras vid ett senare tillfälle.

De påstod då att det blir billigare för alla parter då de först och främst ska skicka varan till mig (det kostar) och sen jag vidare till slutkund (kostar ännu mer).

Men om leverantören skickar direkt så blir det ju billigare.

Är väl ändå kunden som betalar frakten oavsett?

Sen så har jag ju som sagt inte bråttom med att tjäna ofantliga summor med pengar. Utan ett extra tillskott i plånboken bara är välkommet.

Sen angående att inte beställa hem pallar med varor. I dagsläget har jag inget kapital för att göra detta, då det krävs en betydlig summa pengar för att fylla upp ett lager. Visst, får företaget handla på kredit och betala för de varorna som säljs så skulle det ju fungera. MEN, Då behövs ett större lager, som jag dessvärre inte har.

Hela idén är att aldrig ha några varor hemma, utan allt med beställning sköts passivt så mycket som möjligt.
Uppdatera e-butiken med färska priser dagligen ska vara arbetet.

Du säger att det blir mycket bokföring? Självklart blir det en hel del, men definitivt inte lika jobbigt som om jag skulle tjäna pengar på varje såld vara? Eftersom i papprena ska det att stå +/- noll när allt är uträknat? Sen inkomsten i form av reklam som inkomst.

Men jag antar att jag är ute och cyklar..

Lär i vilket fall som helst registrera företaget till att börja med, för att undersöka var/hur prisnivån kommer att ligga. Är ju ingen idé att ens försöka sig på detta om man inte kan vara konkurrenskraftig. Är nog inte många som vill göra reklam om man bara är en i mängden. Min tanke är ju att sticka ut och vara unik!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 12

2007-10-19, kl 18:36

username

Kent

Inlägg: 204

Bokföringen blir det samma oavsett om du tjänar pengar eller inte. Du ska bokföra inköpen och sen ska du bokföra försäljningen. oavsett om du har vinst eller ej så blir det samma bokföring. Likadant när det gäller momsredovisning, årsbokslut m.m.
Om du kommer att beställa hem varor allt aftersom du får ordrar föreslår jag att du gör en beställning i veckan då du slipper en massa fraktkostnader och du ser till så att varorna kommer så att du bara behöver packa om dom samma dag och så iväg med dom. Sen skickar du iväg dom med posten eller vilken transportör du nu kommer att använda dej av.
Jag föreår öven att du kollar upp kostnadsläge och allt annat INNAN du registrerar företag. Det kostar dock en slant att regga företag, dock inte så stor men har du ingen användning för företaget så är det bortkastade pengar som du lika gärna kan kasta till mej.
Att sticka ut i mängden och vara unik är inte lätt. Det gäller att hitta nåt som ingen annan har gjort tidigare eller som nån annan har misslyckats föra fram.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 12

2007-10-20, kl 06:51

PerÖberg

PerÖberg

Inlägg: 1918

Kent, en randanmärkning: Gross är 12 x 12 = 144 styck. Dussin är 12, Tjog är 20.
Lars: Jag tycker att det är jättebra att du försöker hitta något nytt. Så långt är det helt rätt tänkt. Mycket av det Kent säger är dock riktigt och måste beaktas.
Jag skulle vilja säga så här, vad gäller problematiken.
1. Vad du talar om är att sälja åt ANDRA. Andra har varor, du säljer åt dem. Som Kent säger: Varför köper inte kunden direkt av dem? Och blir det billigare? För dels transportkostnaden - som är viktig för kunden, och dels eftersom den som du säljer åt ju har SIN maginal. Eller hur? Om du hade EGNA varor hamnar det i ett annat läge, men då kommer frågor om hur man beräknar noll i vinstmargina eftersom vissa urgifter är fasta.

2. Du har kostnader för din verksamhet. Inte bara bokföring. Du måste räkna din tid - även om du formellt inte tar betalt för den. Hemsidan kostar pengar. Men framförallt: Om hemsidan skall bli en succe och du skall kunna sälja mycket så har du marknadsföringskostander. Om du öppnar en skobutik på Kebnekajses bergstopp så lär du inte få några kunder. Ingen hittar dit. Samma med en webshop. Utan marknadsföring - och det kostar pengar - så garanterat väldigt få träffar, om ens några. Vem skall betala för det?

3. Räkna så här. Du behöver 100 besökare för att sälja EN produkt. Nu är din affärside inte att sälja produkter utan annonser. Men om du inte kan visa på hur många träffar du har per dag och hur många varor som säljs så lär INGEN annonsera. För att få upp antalet träffar måste du marknadsföra dig. Men för att behålla dina besökare så de inte besöker din websida EN gång o aldrig mer så: Måste du ha produkter man vill handla många gånger. Eller många olika produkter - men då talar vi kanske om många oliak leverantörer. (O om leverenatörerna skall skicka ut får kunden betala många olika transportkostander ... blir de inte glada av.)

4. Dina annonsörer är nog mer benägna att betala "per klick" än per visning. För att nå 30.000:- per månad lär du behöva typ mellan 20.000 och 100.000 besökare om dagen. Eller något i den stilen. Och som sagt för att inte bara få 20.000 besökare en dag måste de komma tillbaka igen o igen. Ungdomssidor med chatt ger en orsak att komma tillbaka. Men hur ofta kommer man tillbaka till en hemsida som erbjuder t.ex. skor - eller vad du tänkt dig för produkt. Troligen behöver du något mera där. Nyheter eller tipps eller .. som uppdateras dagligen eller i vart fall ofta som folk vill läsa om.

Som sagt, helt rätt att tänka i nya banor. Men du behöver jobba igenom din ide ordentligt innan du försöker.

Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 12

2007-10-20, kl 10:05

username

Kent

Inlägg: 204

Hej, Per! Du har givetvis rätt med gross och tjog. Där jag berfinner mej var det midnatt när jag gjorde det inlägget och var ganska trött. Så jag ber om ursökt för sakfelet.
Lars: Du skrev ju att det är ju öndå kunden som betalar frakten. helt rätt men kunden måste ju rökna in frakten i totalbeloppet för produkten. och då kanske det inte blir så mycket vinst kvar för kunden utan kanske rent av blir det dyrare att handla genom dej. Jag kollar alltid upp vad totalpriset blir inklusive transport, moms, m.m. Många gånger blir det bara lite dyrare att gå till affären där du har en annan service, tyvärr för webb-butikerna. Men tänk igenom det lite till och lufta gärna dina idéer här för det är det som forumet är till för. Det kan ju ge lite tips och idéer till oss andra också. också

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 12

2007-10-21, kl 23:34

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Kapp Ahl började med en krona i vinst på kappor en gång på 60-talet och det blev rusning till hans butiker. Att göra om det på internet blir nog inte så lätt. Men i all planering framåt bör man tänka till innan start, vilket man kan ha glädje av många år. Det verkar ibland som man måste starta ett företag först och tänka sedan. Det blir dyrt. Samhället ställer upp på företaget men inte på företagaren så konsekvensen av detta blir inte vad man tänkt.

[email protected]   Start av företag och ekonomistyrning 

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2