Inlägg 8 av
12
2007-10-20, kl 06:51
PerÖberg
Inlägg: 1918
Kent, en randanmärkning: Gross är 12 x 12 = 144 styck. Dussin är 12, Tjog är 20.
Lars: Jag tycker att det är jättebra att du försöker hitta något nytt. Så långt är det helt rätt tänkt. Mycket av det Kent säger är dock riktigt och måste beaktas.
Jag skulle vilja säga så här, vad gäller problematiken.
1. Vad du talar om är att sälja åt ANDRA. Andra har varor, du säljer åt dem. Som Kent säger: Varför köper inte kunden direkt av dem? Och blir det billigare? För dels transportkostnaden - som är viktig för kunden, och dels eftersom den som du säljer åt ju har SIN maginal. Eller hur? Om du hade EGNA varor hamnar det i ett annat läge, men då kommer frågor om hur man beräknar noll i vinstmargina eftersom vissa urgifter är fasta.
2. Du har kostnader för din verksamhet. Inte bara bokföring. Du måste räkna din tid - även om du formellt inte tar betalt för den. Hemsidan kostar pengar. Men framförallt: Om hemsidan skall bli en succe och du skall kunna sälja mycket så har du marknadsföringskostander. Om du öppnar en skobutik på Kebnekajses bergstopp så lär du inte få några kunder. Ingen hittar dit. Samma med en webshop. Utan marknadsföring - och det kostar pengar - så garanterat väldigt få träffar, om ens några. Vem skall betala för det?
3. Räkna så här. Du behöver 100 besökare för att sälja EN produkt. Nu är din affärside inte att sälja produkter utan annonser. Men om du inte kan visa på hur många träffar du har per dag och hur många varor som säljs så lär INGEN annonsera. För att få upp antalet träffar måste du marknadsföra dig. Men för att behålla dina besökare så de inte besöker din websida EN gång o aldrig mer så: Måste du ha produkter man vill handla många gånger. Eller många olika produkter - men då talar vi kanske om många oliak leverantörer. (O om leverenatörerna skall skicka ut får kunden betala många olika transportkostander ... blir de inte glada av.)
4. Dina annonsörer är nog mer benägna att betala "per klick" än per visning. För att nå 30.000:- per månad lär du behöva typ mellan 20.000 och 100.000 besökare om dagen. Eller något i den stilen. Och som sagt för att inte bara få 20.000 besökare en dag måste de komma tillbaka igen o igen. Ungdomssidor med chatt ger en orsak att komma tillbaka. Men hur ofta kommer man tillbaka till en hemsida som erbjuder t.ex. skor - eller vad du tänkt dig för produkt. Troligen behöver du något mera där. Nyheter eller tipps eller .. som uppdateras dagligen eller i vart fall ofta som folk vill läsa om.
Som sagt, helt rätt att tänka i nya banor. Men du behöver jobba igenom din ide ordentligt innan du försöker.
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 10 av
12
2007-10-21, kl 23:34
larsarenander
Inlägg: 1436
Kapp Ahl började med en krona i vinst på kappor en gång på 60-talet och det blev rusning till hans butiker. Att göra om det på internet blir nog inte så lätt. Men i all planering framåt bör man tänka till innan start, vilket man kan ha glädje av många år. Det verkar ibland som man måste starta ett företag först och tänka sedan. Det blir dyrt. Samhället ställer upp på företaget men inte på företagaren så konsekvensen av detta blir inte vad man tänkt.
[email protected] Start av företag och ekonomistyrning
[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat