Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Hjälp med start av budfirma

Inlägg 1 av 4

2004-08-31, kl 15:56

username

Stefan
Nordin

Inlägg: 1

Hjälp med start av budfirma

Hejsan jag och en nära vän tänkte starta ett eget...Vi sitter och funderar hur vi ska gå till väga för att starta en budbilsfirma.... Hur vi går till väga för att ordna kunder för att se om de skulle löna sig och så vidare..Och sedan hur man går till väga med att leasa budbilar och vad som krävs för att man ska kunna leasa.....Eller igentligen skulle jag behöva all hjälp jag kan få angående starta eget....Hemskt tacksam för svar... Tack på förhand Stefan

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2004-09-08, kl 00:21

Dennis6

Dennis6

Inlägg: 3

Hej jag heter Dennis och undrar bara om du har fått några råd/tips för jag har nämligen tänkt starta en budfirma,men man är ju rätt grön på det här än så länge.Jag ska börja plugga bokföring till att börja med. Det är ju mycket pappersarbete som väntar också.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2004-09-10, kl 03:07

jonathan

jonathan

Inlägg: 29

1: Hur man får kunder? Ni får se till att vara trevligare, ha bättre service eller kanske vara billigare än konkurrenterna. Försök att ta reda på konkurrenternas budpriser och räkna på det om ni kan göra det bättre. Kan ni det är det bara att börja besöka kunder och berätta varför dom ska anlita er istället. Många städer har stora och små budföretag och I många städer kör taxiföretag även bud så konkurrens finns alltid. Med större budföretag tänker jag på tex ASG med lastbilar mm.

Angående leasing så får man ha en borgenär som skriver på för en om man själv saknar stadig inkomst som är en förutsättning för att få leasing kontrakt. Men ni kan alltid börja med en billigare begagnad bil eller varför inte en packmoped?

Om du är helt nollställd när det gäller att starta eget så försök gå en kurs nånstans innan så du får bättre koll på vad det innebär att ha eget.

jdk

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2004-10-16, kl 18:32

username

Peter
Melin

Inlägg: 3

Jag rekommnderar att man istället köper ett kontrakt på en väletablerad budfirma. Det brukar annonseras ut då och då. Oavsett om du startar egen budfirma eller kör åt ngn annan så måste du måste ha F-skatt och Trafiktillstånd för godstrafik, vilket är tämligen krångligt och dyrt att skaffa. 4 olika skrivningar gällande jurudik, lagar, trafikregler mm skall klaras av på vägverket. Du måste dessutom ha minst 100000:- på banken, eller andra tillgångar. Det finns mig veterligen ingen annan bransch där man kräver något likande, men här gör man det alltså.
Tranportbranschen är en av de mest regelomgärdade och krångliga branscher man kan ge sig in i.
Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat