Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Pension

Inlägg 1 av 4

2006-09-29, kl 01:09

startaegetemma

startaegetemma

Pension

Enskilld firma
Hur går det med pengarna till pensionen för egna företagare?
Dras det automatiskt från preliminära skatten eller måste jag själv göra något?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2006-09-29, kl 12:34

username

Medlem

I skatterna som du betalar ingår det även pension   kolla nutek.se för mer info eller skatteverkets hemsida.

GL

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2006-10-01, kl 16:56

hfohrman

hfohrman

Ca 10% av den deklarerade vinsten dras väl som pensionsavgift
(motsvarar ca 1/3 av arbetsgivaravgiften vid a-skatt)

Men denna summa räcker kanske inte så långt till en framtida pension. Det är ju därför alla löntagare har avtalat om mer till pension.

Som egen företagar bör man nog sätta undan motsvarande i en privat pensionsförsäkring.

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2007-04-03, kl 00:55

larsarenander

larsarenander

De råd jag gav för ca 7 år sedan har stigit med ca 10.000%  men det var extremt. Tar man de senaste 4 åren så rör det sig inte mer än mellan 400-600%. Jämförelese med vad jag själv får så har det sjunkit här i Sverige. Men det är väl alla kloka medborgare införstådda med. Kloka råd tar jag numera betalt för.
[email protected]

PS Ev. kan ca 10 svenskar få möjlighet att investera i ett lönsamt och trevligt projekt. Det kommer i så fall att röra sig om ca 1,2 milj. till 1,5 milj per andel.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat