Inlägg 2 av
21
2008-09-30, kl 09:44
PerÖberg
Inlägg: 1918
Svar 100% UPA:
1. Du kan bli generalagent eller bara agent.
2. Du har ingen automatisk rättighet till namnet. Handlar om varumärkesskydd och söks hos patentverket. Borde kanske vara utländska företagets sak att ha i Sverige, kanske har de redan t.ex. ett EU-skydd för namnet. Vem som helst annan person kan importera så länge du inte har skrivit avtal om ensamrätt med leverantören. Osv.
Plus: Sedan finns frågan i vad mån produkten är skyddad om namnet är skyddat - inte säkert. Och ger du iden till ett stort företag kan de ju möjligen sätta ett annat namn på den och fixa den från annat håll. Har ju hänt många gånger förr. Osv.
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 4 av
21
2008-09-30, kl 11:18
PerÖberg
Inlägg: 1918
UPA är "Utan Personligt Ansvar" betyder att du inte kan gå till domstol o stämma mig för mina råd även om de var felaktiga. UPA eftersom detta är delikata frågor som tolkas lite olika av olika personer.
Ibland är det nästan ingen skillnad mellan agent o generalagent. Men egentligen skall en generalagent ha alla rättigheter för sitt territorium och skall möjligne kunna ha underagenter. En som "bara" är agent har ev. inte exclusivitet. Inte ensamrätt för territoriet. Men det finns agenter med avtal som ger dem exclusivitet så det finns varianter på tolkningen av orden.
Det är inte VDn som ger dig rätt till namnet (om de inte redan har rätten till namnet lagligt skyddat i Sverige). Men han kan ju ge dig rätt att söka namnskydd i Sverige. Finns det inget registrerat namn så finns det inte. Man kan skydda ett namn i Sverige antingen bgenom att söka hos Petentverket för bara Sverige eller söka i Madrid för hela EU. Senast jag sökte namnskydd kostade det 1200 i Sverige och det tiodubbla i Madrid. Men det finsn en liten risk att man söker, och betalar, en inte får beviljat pga av annat namnskydd.
Din kontakt med exportören verkar ju vara 100% rätt. I vad mån produkten kan kopieras vet jag inte. Det vet du bättre.
Du skriver en produktbeskrivning eller annat lämpligt presentationsdokument. Du ser till att du har prover. Du ringer växeln hos företaget (ev. behöver du tala med någon på informationsavdelningen) och frågar vem som är ansvarig för nya produkter mm. Därefter ringer du den personen och berättar helt kort och försker boka ett möte.
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 7 av
21
2008-10-03, kl 14:53
PerÖberg
Inlägg: 1918
Muntlig rätt: Du behöver skriftlig innan du investerar pengar i det. I USA gäller muntlig men har du inte det inspelat på band ...
Ltd=Aktiebolag. Syftet att se att ni menar allvar. Annars borde det inte spela någon roll vilken företagsform ni väljer. För egen del gäller dock att i Handelsbolag är alla delägare ansvariga för ALLA skulder och ansvarar personligen för att ALLA räkningar betalas.
Pga tobak så finns det en massa lagstiftling om lokal mm. Men om ni ordnar svensk distributör som tar emot leveranserna direkt så behöver ni kanske inte ha lokal. Men då kan de ju "knycka" din USA-kontakt om du inte har avtal. Du behöver skriftligt.
Så antingen ha ett avtal, skriftligt med USA-företaget, och ta ett annat företag som distrubutör lokalt. Eller ha egen lokal, importera själv men också sälja själv till marknaden, inklusive direkt till ICA, KF och andra större distrubutörer.
Du har företag som Fiedler o Lundgren AB i Malmö och House of Prince AB i Stockholm men jag skulle akta mig att kontakta dom innan jag har hela planen klar - också ur juridisk synvinkel med rättigheter och hur du lägger upp det hela.
Du har kommit långt men är ändå bara på startsträckan. Och minst 20 fallgropar på vägen att undvika.
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat