Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

import & ensamrätt

Inlägg 1 av 4

2006-09-11, kl 13:50

username

Medlem
#48818

Inlägg: 10

import & ensamrätt

Hej!
Jag håller på att starta en enskild firma och är har några frågor. Det finns ett företag i USA som tillverkar en viss product som inte finns på den svenska marknaden. Jag har kontaktat företaget och väntar fortfarande på ett svar(om jag kommer få nåt?) Hur skulle jag gå till väga om jag vill ha ensamrätt på företagets produkter i sverige? Jag har också tänkt på att om jag inte får kontakt med företaget så (dom har en webbutik) skulle jag kunna köpa produkterna som privarperson och sedan sälja vidare i sverige?
MVH,
Emil
ps. det är skönhetsprodukter, kommer dessa behöva någon sorts godkännande, rent juridiskt, innan jag får sälja dom?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2006-09-12, kl 14:57

username

Borttagen
medlem

Inlägg: 1

Hej Emil
Du ska skriva ett avtal med bolaget i USA om att du har generalagentur för Sverige och kanske ev Norden. Det är alltid bra att lägga några kronor på en jurist som är insatt i avtalsfrågor så att du inte råkar ut för problem senare.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2006-09-12, kl 15:45

username

Medlem
#38889

Inlägg: 1

Hej,

det där är knepigt. Vårt problem här i Norden är att vi är en så liten marknad och för att få ensamrätt vill säljarna gärna att du köper stora kvantiteter, vilket kan vara knepigt om man inte har mycket kapital. Diskutera möjligheten med dem att få ensamrätten i ett år, så att du i lugn och ro kan marknadsföra produkten, därefter gör ni en utvärdering om fortsatt arbete. Nackdelen med att köpa in produkerna som privatperson och sedan sälja vidare är att det förmodligen blir ett orimligt högt konsumentpris.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2006-09-12, kl 17:31

username

Annica
Lindberg

Inlägg: 3

Hej ! Finns det någ. som känner till import av mattrasor?
Skall finnas i Turkiet t. bra pris, men var ???

Inläggets betyg
Svara Svara med citat