Inlägg 1 av 4
2009-05-31, kl 00:20
Starta firma?
Har funderat länge på att starta en egen firma och driva den på fritiden då jag är helitdsanställd, Min undran är om min arbetsgivare kan motstrida detta.
Svara Svara med citat
Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.
Bli medlemHar funderat länge på att starta en egen firma och driva den på fritiden då jag är helitdsanställd, Min undran är om min arbetsgivare kan motstrida detta.
Svara Svara med citat
Det finns med stor säkerhet ett anställningsavtal i botten. Det normala är att man inte får starta ett bolag som konkurrerar eller på annat sätt sammankopplas med ditt arbete. Har ett bra exempel från min tid på ett Amerikanskt dataföretag. Det var en kollega (servicetekniker) i Norge som hade ett företag vid sidan om. I detta fall drev han firman på fritiden och vad han gjorde var att han sålde kabelsystem till datorerna . Detta var absolut inget som hans arbetsgivare då sålde så inga problem tyckte man först. Men så hände följande. En dag ringer en kund till arbetsgivaren och säger att deras datorer har stora problem. Och en viss servicetekniker skickas till platsen. Och vad upptäcker han. Jo att det är problem med kablarna. Alltså inga problem med datorerna. Så nu uppkommer dilemmat. Skall denna tekniker säga. OK det är kablarna som är fel. Och eftersom jag jobbar måste jag komma tillbaks ikväll och fixa det hela. Något som kunden tyckte var ett dåligt förslag. Han såg nämligen inte skillnaden på denne persons olika roller. Ja ni förstår. Hans
En arbetsgivare kan motsätta sig detta - beroende av om det konkurrerar eller stör. Det lämpligaste är att helt enkelt tala med arbetsgivaren, och förklara/klarlägga frågan. Att spela med öppna och ärliga kort, brukar ge bästa resultat. Lycka till - önskar Anette - www.foretagshuset.net
www.foretagshuset.net
Hej ! Jeg fant ei veldig god vevside om entreprenadmaskiner . Kanskje dette skulle hjelpe dig i din firma.
Vevsiden er http://www.machineryzone.se/